Liefde - Leefstijl - Levensinstelling

Is dit het zoveelste zelfhulpboek of is dit de werkelijke handreiking waar we op zitten te wachten? Harry Grob is mental coach en ondersteunt mensen die weer grip op het leven willen krijgen. In zijn praktijk boekt hij veel successen en hij besloot een deel van zijn visie te bundelen in: Laat je de kop niet gek maken.

Veel van de stellingen die hier neergezet worden, zijn ons reeds bekend. Stress is slecht. We moeten beter leren luisteren naar ons lichaam en laten we focussen op het positieve. Wat maakt dit boek dan zo anders dan andere? Dat ga ik uitleggen.

Als geen ander weet Grob hoe hij de lezer in beweging kan brengen. Door zijn speelse en originele schrijfstijl helpt hij je relativeren en leert hij je anders naar situaties kijken. Hij laat zien dat problemen zelden een reden voor blijvende disbalans zijn. De manier waarop we zelf met die tegenslagen omgaan zorgt voor ongemak. En dat is een keuze.

De korte, zeer behapbare stukken tekst worden afgewisseld met paginagrote spreuken en wijsheden en hilarische praktijkvoorbeelden. Deze illustraties zijn zo humorvol geschreven dat je spontaan bij Grob in therapie wil. Hij maakt gebruik van WMP’s: Wetten van Meden en Perzen (‘shit happens’) en als je alle WMP’s achter elkaar zet heb je de perfecte samenvatting. Aan het eind heb je de samenhang tussen lichaam en geest door en weet je door de theorie van de Schijf van Zeven en de Wet van Geluk van Grob toe te passen hoe je jouw lichaam en geest gezond kunt houden.

Grob is geïnspireerd door de TCM (Traditionele Chinese Geneeskunde) en combineert dit met universele wijsheden. Ook het gevaar van de digitale technische ontwikkeling blijft niet onbesproken. Wat ik niet onvermeld wil laten is dat Paul de Chauvigny de Blot, professor Business Spiritualiteit aan de Nyenrode Universiteit, het voorwoord schreef.

Laat je de kop niet gek maken. Gezond op jezelf vertrouwen is een (werk)boekje vol met tips, oefeningen en levenslessen. Met als slotsom: je bent goed zoals je bent!

Meer recensies van Marjan van Druenen