Een mogelijke toekomst voor Nederland

‘Leegland’ is het nieuwste boek van Marjan Brouwers waar zij de afgelopen vijf jaar aan heeft gewerkt. Naast ‘Leegland’ heeft Marjan onder andere ook ‘Zicht op Kastelen’ en ‘Ren, Janina, ren!’ geschreven. ‘Leegland’ is uitgegeven bij Uitgeverij Passage in Groningen. Op dit moment werkt Marjan aan het vervolg van ‘Leegland’.

‘Leegland’ heb ik samen met andere leesfanaten gelezen en besproken in de leesclub op Hebban. In deze leesclub hebben we interessante discussies gevoerd en hebben we onze inzichten en meningen met elkaar gedeeld. Dit zette mij soms aan het denken hoe ik het boek zie en wat voor impact het boek op mij heeft gehad. Voor mij is ‘Leegland’ geen science fiction boek, maar één van de mogelijke toekomstbeelden van Nederland.

‘Leegland’ gaat over Republiek Nieuw-Nederland, een mogelijke toekomst versie van Nederland waarin de Natuur en de dictatuur de macht hebben gekregen. Grote delen van Nederland zijn door het hoge water (deels) ondergelopen of zijn zelfs verzonken waardoor je bij laagwater alleen nog de kerktorens kan zien. Amersfoort ligt aan de zee en in Zwolle wil je liever niet meer komen. Zwolle is de plek waar je naartoe gaat als je veroordeelt bent en waar je niet meer levend uitkomt. De Rebellen van Archipel Amsterdam proberen Nederland van huidige president te ontdoen. Daarnaast moet je oppassen voor de Geheime Dienst en dat je niet de verkeerde dingen doet in het oog van de president. Dan heb je ook nog Leegland, het onbekende, het enge, het mysterieuze, de toekomst? In ‘Leegland’ speelt niet alleen de onderdrukking vanuit de Republiek een belangrijke rol, maar ook het Vikingvirus. Wat is het eigenlijk en hoe besmettelijk is het en is er al een vaccin? In ‘Leegland’ wordt je meegenomen in de verhalen van Senna, Julius en Eva.

Marjan heeft in ‘Leegland’ de keuze gemaakt om het verhaal van Republiek Nieuw-Nederland te laten vertellen uit het perspectief van drie jonge personages. Soldate Senna, Enclave jongen Julius en zijn zusje Eva. Door de ervaringen en de geschiedenis van deze jongen mensen krijg je inzicht in het Nederland van de toekomst, beter bekend als Republiek Nieuw-Nederland. Nederland is in handen van een president en het is meer een dictatuur dan een democratie. In de komende 100-200 jaar staat ons veel te wachten, namelijk een klimaatoorlog, een vreselijk virus en een onbekend stuk Nederland, Leegland.

Marjan beschrijft de personages op een prettige manier waardoor je makkelijk contact maakt met de personages. Dit zorgt er voor dat je je makkelijk kan inleven in de personages en dat de personages een bepaald plekje in je hart veroveren. Senna is een soldate, haar verhaal begint doordat ze verraden is door haar Kapitein waardoor ze wordt veroordeelt tot een deserteur en wordt ze op de trein naar Fort Zwolle gezet om haar straf uit te zitten. Doordat ze weet wat ze heeft gedaan en dat ze juist niet de verkeerde dingen heeft gedaan, houdt zij de moet erin om zich in te blijven zetten voor de goede mens en haar doel om Leegland te bereiken te kunnen volbrengen. Julius is een Enclave jongen en de zoon van Walter. Hij is zo groen als gras en weet niet zo goed wat hij moet doen buiten de Enclave. Als hij op zichzelf aangewezen is, is de kans groot dat hij het niet overleeft. Eva is het jongere zusje van Julius en zij is vrij rebellerend en wilt ontkomen aan de Enclave. Ze doet er alles aan om aan de Enclave te ontkomen en zichzelf vrij te vechten. Gedurende het verhaal kom je nog verschillende andere personages tegen als Walter, Kosse Lester, de President, de Urkers, de Piraten en Cecilia. Elk personage heeft zijn eigen karaktertrekken en heeft een bepaald verleden. Door de verschillende verhalen en door de verschillende karakters heeft Marjan voor een mooie mix gezorgd. Je houdt van een personage of je haat hem of haar. Ondanks dat je misschien een personage haat voel je wel een soort empathie voor deze personen, omdat je niet altijd het volledige verhaal kent.

Marjan maakt gebruik van een gemakkelijke schrijfstijl welke vlot en lekker wegleest. Doordat Marjan gebruik maakt van kortere zinnen is het boek leesbaar en is het ook aantrekkelijk voor de jonge lezers die niet zo van lezen houden en om jonge lezers aan het lezen te krijgen. De vlotte schrijfstijl zorgt er voor dat je door het boek heen vliegt en dat je het jammer vindt dat het boek zo snel uit is. Marjan geeft de lezer ook ruimte om zelf een beeld te vormen over hoe Republiek Nieuw-Nederland er uitziet. Dit doet zij om het verhaal te laten starten midden in tijd dat het oude Nederland (zoals wij het kennen) verboden en vergeten is en de personages niet beter weten dan dat alleen Republiek Nieuw-Nederland heeft bestaan. Daarnaast is het ook fijn om niet te veel achtergrond te krijgen vooraf aan het boek zodat je tijdens het lezen verrast wordt. Marjan zorgt er voor dat je steeds voor verrassingen komt te staan.

In ‘Leegland’ spelen verschillende plekken / plaatsen een belangrijke rol. Het verhaal speelt zich af in Republiek Nieuw-Nederland waar Amersfoort aan Zee de belangrijkste stad is. Mocht je worden opgepakt door de Geheime Dienst of je doet iets wat niet naar de zin van de president is, kom je terecht op het schavot om vervolgens op de trein te worden gezet naar Fort Zwolle. Archipel Amsterdam is het toneel van de rebellen en het hoge noorden, beter bekend als o.a. Drenthe en Groningen zijn een grote wildernis geworden, namelijk Leegland. In ‘Leegland’ beschrijft Marjan op een interessante en beeldende manier hoe de verschillende plekken er uitzien en wordt je nieuwsgierig gemaakt naar Leegland. Doordat de hoofdpersonages geen idee hebben van hoe Leegland er uit ziet en wat je daar zullen aantreffen en alleen maar verhalen erover kennen wordt het beschreven als een leeg land waar de natuur de overhand heeft gekregen en waar Kosse Lester, mocht hij bestaan, de macht heeft. Daarnaast schijnt het moeilijk te overleven zijn in Leegland. Door de beschrijvingen van Marjan heb ik een mooi beeld gekregen van de verschillende plekken en is mijn interesse gewekt.

Met ‘Leegland’ geeft Marjan een mooi kijkje in een mogelijke toekomst van Nederland. Marjan heeft er voor gezorgd dat ik ben gaan nadenken en dat ik deze toekomst niet wil voor Nederland en eigenlijk ook niet voor elk ander land. Als het zover komt wat kan je dan doen? In ‘Leegland’ wordt ook een ander recent onderwerp aangehaald, namelijk een dodelijk virus. In ‘Leegland’ heb je het Vikingvirus, wat je aan het denken zet nu Nederland, de hele wereld, wordt bedreigd door de COVID-19 pandemie. Hoe pakken ze zo’n virus in de toekomst aan, is er al een vaccin en wat is geoorloofd en wat niet? Wat kun je als individu doen en wat niet? Zon virus, echt of bedacht, zet je aan het denken. Een virus kent geen tijd of technologische ontwikkelingen het is er of het is er niet en de mensheid wordt door het virus gestuurd en bedreigd. Het is een onzichtbare vijand die, als het goed is, met een vaccin te bestrijden is. Marjan zorgt er voor dat dit onderwerp een belangrijke, maar niet direct de hoofdrol heeft in ‘Leegland’.

Tot slot, ‘Leegland’ is een heerlijk boek welke je meeneemt in het Nederland van de toekomst en welke je laat nadenken wat de toekomst voor ons, Nederlanders, in petto heeft.

Meer recensies van Marjanne Scheerhoorn