Verknipt door jeugdtrauma.

Marjo Jacobs-Nijssen 21 november 2019
Voor LetterRijn mocht ik meedoen aan de blogtour van het boek Ongenadig van Karin Hazendonk, waarvoor mijn hartelijke dank.
Dit is het derde boek dat ik van Karin Hazendonk gelezen heb. Haar eerste boek, Waanidee, is in 2017 verschenen. In 2018 is haar tweede boek, De dood heeft blauwe ogen, verschenen.
Ongenadig, een verhaal vol met spanning en verrassingen, waar ik geen genoeg van kan krijgen. Ik heb genoten van het verhaal en heb het dan ook beoordeeld met 5 sterren.

Ongenadig
Verknipt, door jeugdtrauma.
Sven is in zijn jeugd door zijn moeder misbruikt. Zijn vader ziet hij maar een paar keer per jaar. Als hij zijn vader ziet, zegt deze dat hij lief moet zijn voor zijn moeder. Sven wil niet meer lief zijn voor zijn moeder. Op 18-jarige leeftijd vlucht hij het ouderlijk huis uit. Na een aantal jaar zoekt hij contact met zijn opa en oma. Na het overlijden van zijn grootouders erft hij hun grote huis aan het strand in Kijkduin.
Sven doet zich voorbeeldig voor. Hij is op het oog charmant, zorgzaam en vriendelijk. Echter schijn bedriegt. Sven kijkt graag horrorfilms en denkt deze in realiteit te moeten omzetten, wat voor gruwelijke taferelen zorgt.
Sven krijgt een verhouding met Anouk. Na een aantal maanden verkering, weet Sven Anouk voor zich te winnen en trekt Anouk bij hem in. Anouk had niet kunnen vermoeden dat haar liefde voor Sven niet wederzijds was. Sven heeft andere plannen met Anouk. Eerst wint hij haar vertrouwen, door zich charmant en liefdevol voor te wenden. Daarna verandert hij in een monster. Naast Anouk maakt Sven meerdere slachtoffers. Dankzij de tweelingzus van Anouk, Miranda, wordt Sven in de boeien geslagen en belandt hij in de gevangenis. Aldaar heeft hij tijd genoeg om zijn plan te smeden tot wraak op Anouk. In de tussenliggende tijd bouwt Anouk haar bestaan weer op. Ze krijgt professionele hulp voor haar opgelopen trauma. Ze gooit het roer om, volgt een opleiding tot psychologe, slaagt hierin en heeft samen met een partner een goedlopende praktijk. Ze blijft altijd herinneringen aan Sven houden vanwege hun gezamenlijke verbinding, dochter Angela. Anouk blijft jarenlang op de hoede voor Sven. Zijn terugkeer na gevangenschap bezorgt Anouk slapeloze angsten. Is haar angst gegrond, kan Sven haar alsnog te grazen nemen?

Meer recensies van Marjo Jacobs-Nijssen