Je staat erbij en je kijkt ernaar

Marjolein 15 april 2020
Een goede klassieker blijft actueel. Dit gaat zeker op voor De pest van Albert Camus. Een boek gepubliceerd in 1947 en griezelig toepasbaar op ons leven ten tijde van Covid-19.

Net als Covid-19 begint de pest ook bij dieren en wel bij ratten. De stad Oran wordt er langzaam maar zeker overspoeld, waarna de bevolking ziek wordt. Voor een arts als Bernard Rieux rest er weinig anders dan builen opensnijden van de zieken. En net als nu was het voor de deskundigen moeilijk om te geloven wat er gaande was:

Plagen zijn immers een zaak van iedereen , maar het is moeilijk om in plagen te geloven op het moment dat ze je overvallen“.

Waarschijnlijk een van de raakste constateringen uit het boek, klaarblijkelijk kan het menselijk brein de realisatie niet aan en geloven we in onze eigen onschendbaarheid. De aarzeling en de acceptatie bij openbaar bestuur, bij artsen en bij bewoners brengt Camus zeer goed naar voren. Dit gedeelte zorgt voor veel herkenbaarheid. Kan je cijfers vertrouwen? Welke cijfers meet je en publiceer je? Allemaal discussies die nu spelen.

Oran wordt afgesloten van de buitenwereld wanneer duidelijk is wat er aan de hand is, de stadspoorten gaan op slot. De pest mag niet verder verspreid worden, de bewoners zijn op zichzelf aangewezen. Voor de ene bewoner is dat gemakkelijker dan voor de ander. De journalist Rambert heeft het er moeilijk mee. De vrouw op wie hij verliefd is, is onbereikbaar door de afgesloten poorten en hij zoekt naar een uitweg.

De pest zorgt ook voor nieuwe vriendschappen. Bewoners zijn op elkaar aangewezen en ontdekken nieuwe talenten bij elkaar. Ook Rieux krijgt nieuwe vrienden, zoals Rambert en Tarrou. De pest kan dus ook iets bieden in plaats van alleen maar kosten. Camus laat de verschillende kanten van de pest zien, je begrijpt de ontsnappingen van de verliefde Rambert.

De pest in het boek van Camus is alleen niet de besmettelijke ziekte, maar is een metafoor voor het nazisme. Klaarblijkelijk reageren we op alle gevaren hetzelfde, niet kunnen geloven wat er voor je ogen gebeurt. De lessen uit het boek blijven belangrijk, welk virus het ook is.

Meer recensies van Marjolein