Niet de volgende Harry Potter

Laat ik beginnen met zeggen dat uitgevers moeten stoppen met op boeken schrijven dat het op Harry Potter lijkt. Nee dat is niet zo. Geen enkel boek heeft voor mij dezelfde magie als Harry Potter en mij laten geloven dat het wel zo is zorgt alleen voor teleurstelling.
Dat loslatend moet ik zeggen dat ik erg genoten heb van Bloed en Beenderen. Het leest heerlijk weg doordat het genoeg vaart heeft, maar het wordt niet afgeraffeld dus je kunt het wel goed volgen. Er zit ook genoeg magie en andere cultuur in om mij naar een andere wereld te brengen. Met fantastische beesten, een magie-systeem en liefde heeft het alle ingrediënten die ik nodig acht voor een goed boek. Als je goed leest zit er een boodschap in Bloed en Beenderen. Het kan je na laten denken over racisme en politiegeweld, maar daar buiten is het gewoon een leuk verhaal.
Je leest vanuit meerdere karakters, maar dit is niet verwarrend. De karakters hebben ook hun eigen fouten en dingen die zij moeten overkomen. Die struggles maken het echter ofzo.
Als je van YA-fantasy houdt zou ik zeker dit boek aanraden, maar ga hem niet lezen als je denkt dat het de volgende Harry Potter wordt.

Meer recensies van Marjolein Slats