Race tegen de klok

marloes-bouma 13 mei 2020
Het boek begint gelijk spannend. Er wordt een lichaam gevonden dat bestaat uit zes verschillende lichaamsdelen die aan elkaar genaaid zijn. Dit lichaam wordt gevonden tegenover het appartement van de rechercheur Wolf. Al snel komen ze erachter dat deze gruwelijke vondst niet op zichzelf staat. De ex-vrouw van Wolf krijgt ondertussen een lijst toegestuurd met zes namen en de daarbij behorende 6 data waarop deze mensen worden vermoord. Wolfs naam staat erop als zesde.

Doordat het gelijk spannend begint, werd ik het boek ingezogen. Doordat data vast staat, is het een race tegen de klok om de juiste personen te vinden en deze te beschermen. En ondertussen wordt er onderzocht wie de dader is, wat de link is tussen al deze personen en van wie die lichaamsdelen zijn en waarom hun eigen rechercheur Wolf op de lijst staat. Gaandeweg wordt de link duidelijk, maar er komen hier en daar nog twisten in voor, wat je bij de les houdt.

Het boek heeft een goede opbouw voor een spannend boek, daarbij draait het niet alleen om het verhaal, maar ook bepaalde personages en hun onderliggende relaties worden beschreven. Wel mis ik enige diepgang in de personages. De schrijver wisselt constant met de benaming van zijn personages. Zo noemt hij ze de ene keer bij voornaam, dan bij achternaam en dan ineens bij de bijnaam. Daarbij wordt je overladen met namen, zowel van het team, de vele slachtoffers en de mensen er allemaal omheen. Dit is soms verwarrend en remt het leesplezier. Ik moest vooral in het begin van het verhaal bladzijden opnieuw lezen, omdat ik niet begreep over wie het ging.

Het boek is niet vanaf bladzijde één voorspelbaar. Het verhaal zet je een paar keer op het verkeerde been en de het einde is zeer verrassend. Ik ben gelijk begonnen in Marionet, het tweede deel van deze serie. Ik ben benieuwd!

Meer recensies van marloes-bouma