Een prachtig verhaal dat je niet alleen leest maar ook voelt!

Marloes 19 juni 2021
In 1952 wordt de 18-jarige Chiara Arrighetti ontdekt door de beroemde modeontwerper Gabriele Galanti en vertrekt ze als zijn protégé van Genua naar Milaan. Een moeilijke keuze, omdat ze haar ouders moet achterlaten met wie ze een intense en sterke band heeft, maar de uiterst getalenteerde Chiara wordt direct gesteund en zal uitgroeien tot één van de beroemdste modeontwerpers van Italië.

Maar hoeveel succes, geluk en liefde Chiara ook zal kennen in haar leven, alles zal altijd worden overschaduwd door de gebeurtenissen van die ene dag: 12 augustus 1944. Traumatische gebeurtenissen, gebeurtenissen die haar vormen en die haar blijven achtervolgen. Gebeurtenissen die invloed hebben op alle aspecten van haar leven, maar die ze altijd geheim heeft gehouden. Totdat ze, op 61-jarige leeftijd, haar levensverhaal aan journaliste Francesca vertelt.

Er wordt afgewisseld tussen 3 tijdsperiodes: het verleden waarover Chiara vertelt, het heden en dagboekfragmenten die het verhaal van 12 augustus 1944 onthullen. Door die afwisseling wordt het verhaal steeds completer en leer je Chiara en haar achtergrond steeds beter kennen.

Het boek is vlot, zeer beeldend, beschrijvend en gedetailleerd geschreven, waardoor de omgeving en de krachtige personages tot leven komen, de emoties binnenkomen en het voelt alsof je naast de gebeurtenissen staat. Af en toe vond ik het net wat té beschrijvend, wanneer Chiara wandelingen maakt en de gehele route wordt uitgeschreven, maar meestal zorgen de uitgebreide beschrijvingen voor een mooi beeld. Het is een boek dat je vastgrijpt vanaf de eerste pagina, waardoor je het het liefst in één ruk uitleest.

Dit is een bijzonder mooi, ontroerend, levensecht en hartverscheurend verhaal, een verhaal over een unieke carrière, roem, liefdadigheid, familie, vriendschap en liefde, maar ook een verhaal over oorlog en trauma, over verlies, verdriet en een groot geheim. Ook al vond ik Chiara’s carrière soms iets té rooskleurig neergezet, alles wat ze doet wordt direct een succes, in haar privéleven krijgt ze méér dan genoeg voor haar kiezen. Dit is een prachtig verhaal dat je raakt, een verhaal dat je niet alleen leest maar ook voelt, een verhaal dat je zal bijblijven!

4-4.5⭐️

Meer recensies van Marloes