Zon

Marloes 16 mei 2020
In dit zesde deel in de populaire Zeven zussen-serie staat de jongste zus Electra centraal. Zij komt niet direct over als de meest sympathieke zus. Ze woont in New York en werkt als model, is bloedmooi en steenrijk, maar houdt ook mensen op afstand, gedraagt zich soms ronduit verwend en onaardig en heeft eerst geen enkele behoefte om meer te weten te komen over haar afkomst. Ze houdt zich staande met veel drank en drugs en wanneer ze op een gegeven moment instort, wordt ze gedwongen om haar leven om te gooien door aan zichzelf te gaan werken, waarna er een ander persoon achter de façade blijkt te zitten. Na een bijzondere ontmoeting leert ze meer over haar afkomst.

In de verhaallijn die zich afspeelt in het verleden, in dit geval de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw, lees je over Cecily, een jonge, naïeve vrouw uit de New Yorkse society, wiens verloving net is verbroken. Om te ontsnappen uit haar oude leven vertrekt ze met haar peetmoeder naar Kenia en komt ze terecht in de zogenaamde ‘Happy Valley’, waar kolonialen een geprivilegieerd leven leiden naast de Masai. Ze wordt opgenomen in de gemeenschap en zal zich ontwikkelen tot een sterke vrouw met vooruitstrevende ideeën.

Ik heb weer genoten van dit boek! Door de wisselingen van perspectief en de sprongen van heden naar verleden blijf je geboeid en het is duidelijk dat ook voor dit deel veel research is gedaan. Wel heb ik een paar kritiekpunten. De transformatie die Electra doormaakt vond ik op sommige punten wel erg snel gaan en daardoor wat ongeloofwaardig overkomen. Daarnaast is het verhaal van Cecily mooi binnen het historische kader geplaatst en is haar verhaallijn geloofwaardig, maar vond ik het jammer dat sommige historische gebeurtenissen meer aangestipt dan volledig uitgewerkt worden, terwijl dat naar mijn mening juist nog extra diepgang aan het verhaal had kunnen geven. Desondanks was het een erg mooi verhaal, schrijft Lucinda Riley vlot en meeslepend, ligt het tempo hoog terwijl het boek ook gedetailleerd is en zag ik door de uitgebreide beschrijvingen het prachtige landschap en de gebeurtenissen helemaal voor me. Ik ben dan ook erg benieuwd naar het laatste deel in de serie!

3.5⭐️

Meer recensies van Marloes