Luchtig en vermakelijk - hilarische teenfiction

MarloesN 07 juni 2019 Hebban Recensent
Ontmoet Holly Valentine: de bijna 16-jarige, jongste dochter van de beroemde Valentine familie. Haar ouders zijn beroemde acteurs en ook broer Max en zussen Faith en Mercy timmeren aan de weg. Holly droomt van een leven in de filmwereld, maar ze is nog niet oud genoeg met haar 15 jaar en 8 maanden. Daarom stort ze zich op wat anders: de liefde. Ze droomt de hele dag ervan, tot ze haar grote liefde in de metro tegenkomt. Maar wat de ietwat naïeve Holly nog moet leren: in het echte leven loopt niet altijd alles zoals in de film!

‘Licht, camera, liefde’ is in de eerste plaats echte teenfiction, waarbij je goed in de gaten moet houden dat Holly nog maar een tiener is. Ze is een dagdromer en een beetje naïef. Ze is soms niet echt de slimste, maar ze staat positief in het leven en houdt in haar eentje haar uit elkaar vallende familie bij elkaar. Holly is geobsedeerd door de filmwereld. Ze rijgt de filmscènes achter elkaar en begint regelmatig opnieuw met een take. Ze speelt scenario’s in haar hoofd af als een camera, een mooie referentie aan de titel. Ook gebruikt ze om de haverklap metaforen die met de filmwereld te maken heeft, zoals: “Alweer een mislukte auditie. Serieus, je krijgt de cast gewoon niet meer bij elkaar vandaag de dag” (p52) en “Ook ging ik ervan uit dat ik wel een seintje zou krijgen als de aftiteling toevallig al moest worden ingestart” (p151). Holly Smale heeft hier vast iets van zichzelf in gestopt.

Het allerleukste is nog wel dat de vormgeving van het boek afgestemd is op Holly’s karakter. Er is gebruik gemaakt van andere lettertypes voor de bedachte scènes van Holly. Daarnaast begint elk hoofdstuk met een schattige cactus en soms een horoscoop (want daar trekt Holly zich aan op) en heeft elk paginanummer een hartje om zich heen. Net als de vrolijke cover van ‘Licht, camera, liefde’ past deze vormgeving perfect bij dit verhaal. Ook Holly maakt haar naïeve karakter meer dan goed met haar humor en vrolijkheid. Door de vlotte en makkelijke schrijfstijl en omdat het verhaal boeit, ga je er snel doorheen.

‘Licht, camera, liefde’ is dan ook een grappig, luchtig en vermakelijk verhaal - met zelfs een belangrijke levensles aan het einde. Zolang jij het juiste perspectief aanhoudt, zit je met deze teenfiction gebakken, ook als volwassene! Het einde smaakt zeker naar meer - het volgende deel zal vast op komst zijn.

Meer recensies van MarloesN