Wilde New Adult in originele setting

MarloesN 30 september 2019 Hebban Recensent
Paxton Wilder is lid van The Renegades, een stuntteam dat hij samen met onder andere Nova (deel 2) en Rebel (deel 3) vormt. Samen maken ze een reis aan boord van een cruiseschip, waar ze studeren én stunten. Om te zorgen dat hij zijn studie haalt, komt Leah aan boord. Zij gaat hem bijles geven, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk! Paxton is eigenwijs en doet alles voor zijn stunts, ook spijbelen. Leah moet alle zeilen bijzetten om hem aan de studie te houden - en weg van haar.

Rebecca Yarros brengt met ‘Wilder’ een typische New Adult met twee personages die overduidelijk de nodige aantrekkingskracht hebben én aan het einde bij elkaar komen. Leah houdt Paxton wel zo lang mogelijk op afstand, maar van begin af aan is duidelijk: deze twee zijn voor elkaar gemaakt! Hoewel je dat als lezer meteen weet, doet dat er eigenlijk niet toe. De weg naar elkaar is interessant genoeg om meegezogen te worden in dit fijne liefdesverhaal. Om met de woorden van Paxton te spreken: “Nou, dan moet je misschien maar eens leren dat de afloop niet het beste gedeelte is. Het gaat om wat er daarvoor gebeurt.” En daar heeft hij helemaal gelijk!

In de eerste plaats zijn de unieke setting en ongewoon ‘beroep’ van ‘Wilder’ en zijn vrienden een verademing binnen het New Adult genre. Geen afgezaagde stad of platteland, winkel of supermarkt, maar een echt cruiseschip. Paxton en Leah kunnen elkaar als bijlesleraar en student al moeilijk uit de weg gaan, maar ook op zo’n cruiseschip is er helemaal geen ontwijken aan. En het stunten levert de nodige pittige situaties op, want Paxton heeft binnen The Renegades niet voor niets de bijnaam Wilder gekregen. Zo gedraagt hij zich ook voor de camera, maar Leah ziet in hem de echte Paxton. Want onder dat stoere uiterlijk schuilt natuurlijk een ontzettend lieve jongen die door het vuur gaat voor zijn meisje, of ze nu wil of niet!

Alsof de nodige seksuele spanning tussen Paxton en Leah nog niet genoeg is, is er genoeg spanning omdat zowel Paxton als Leah een geheim meedragen dat ze niet zomaar aan de ander, of aan de lezer, willen prijsgeven. Terwijl de omgang met elkaar intenser wordt, komt hun (pijnlijke) verleden steeds vaker naar boven en moeten ze het uiteindelijk aan elkaar prijsgeven. De een wat eerder dan de ander, en dat zorgt voor de nodige spanning. “Ik moest haar veilig houden. (..) Maar de veiligste plek voor haar was naast mij, dus ik zou mijn geheim nog iets langer moeten bewaren.” (p. 291)

Alles bij elkaar - het cruiseschip, de stunts, het verleden van Leah en het geheim van Paxton - zit ook nog eens verpakt in een fijne schrijfstijl van Rebecca Yarros: “Hij was mijn stoutste droom. Elke bad boy waar ik ooit voor was gewaarschuwd. Elke sportman die ik ooit had bewonderd. (..) Hij was het onbereikbare, het antwoord op elke liefdesbrief die ik nooit had gekregen en het enige medicijn tegen de kwelling die steeds groter werd in mijn onderbuik.” De seksscènes zijn sensueel genoeg om het warm van te krijgen, zonder dat het plat geschreven is. Yarros maakt bovendien handig gebruik van twee perspectieven, waarbij elk hoofdstuk vanuit Paxton of Leah geschreven is zodat het verhaal letterlijk van beide kanten wordt verteld. Daarbij vliegen de gedachten je regelmatig om de oren, zodat je een goed inkijkje krijgt in elk personage. Gaandeweg sijpelt er ook genoeg door over Landon (‘Nova’) en Penna (‘Rebel’) om de volgende twee delen te willen lezen.

Als je overigens kiest voor de Nederlandse versie van Wilder, laat je dan vooral niet afleiden door de spelfouten die er - helaas - nog te veel in staan. Dompel je gewoon onder in de wereld van stunts, studeren op een cruiseschip en de geweldige aantrekkingskracht tussen Paxton en Leah.

Meer recensies van MarloesN