I Shot a man in Kansas just to watch him Die

Martijn '69 02 september 2015
Vaak vallen oude boeken die een klassieke status hebben mij tegen. Maar dat gold niet voor In Cold Blood van Truman Capote. Wat een geweldig boek zeg!

capote leest thuis in NYC in de krant over de moord op een boerengezin, vader, moeder, zoon en dochter in koelen bloede doodgeschoten, motief onbekend. De zaak intrigreert Capote en hij vertrekt gelijk naar Kansas om verslag te doen. Interviewt mensen die in het kleine plaatsje waar de moorden plaats vonden wonen, interviewt de rechercheurs en raakt langzaam maar zeker betrokken bij deze zaak.

Het boek is een weergave van wat er voor en na de moord gebeurde. De dagelijkse routine van het gezin wat onwetend is van hun noodlottige nacht wordt op hun laatste dag gevolgd. De killers zijn onderweg naar het stadje.

En dan is het een dag later en worden de vier doodgeschoten gezinsleden gevonden. Daarna verschuift het perspectief van de daders naar de rechercheurs naar vrienden en kennissen van het vermoorde gezin en weer terug. Je leert de achtergronden en beweegredenen van de killers kennen, hun tocht door de USA voordat ze gepakt worden, hun tijd (5 jaar) on Death Row. Capote is overal bij of schrijft het op alsof hij er zelf bij was zonder zelf onderdeel van het verhaal te worden.

Uitermate bloedstollend en onthullend boek over twee kleine criminelen, een onschuldig gezin, ongelukkige voorbijgangers, geobsedeerde rechercheurs, de angst die het kleine plaatsje in zijn greep houdt...

Tijdloos en zeer de moeite waard!

Meer recensies van Martijn '69