Russen hebben nog steeds een lange arm

Martijn 05 augustus 2019
Het boek Systema doet denken aan de actualiteit van de laatste tijd: de vergiftigingen van Russen in het buitenland. Het bewind in Rusland houdt Russen in het buitenland nog steeds in de gaten en als het ze niet zint, schromen ze niet om harde maatregelen te nemen.
In dit spannende boek van Simon de Waal blijkt dat het verleden van Rusland in de Koude Oorlog nog steeds doorwerken in het heden.
Als je ooit hebt meegewerkt aan de ontwikkeling van biologische wapens, kun je dit dan ooit achter je laten?

Verschillende verhaallijnen vanuit Edinburgh, Amsterdam en Rusland komen langzamerhand dichter bij elkaar. Het hele boek blijf je in spanning hoe de linken met elkaar liggen en hoe het verhaal gaat aflopen...
Ondanks het ietwat rommelige plot is het een pageturner met een ietwat eng gegeven dat we in deze wereld altijd moeten blijven oppassen en dat volledige veiligheid voorlopig wel een utopie zullen blijven.

Meer recensies van Martijn