Spannend maar niet overtuigend.

MatsCle 04 november 2019
“Sorry daarvoor… ik liet me een beetje gaan.” Zo begint Thomas zijn nawoord na het avontuur van meer dan 350 pagina’s. Dit is wel op zijn plaats na een spannend maar ook zeker luguber verhaal. Het verhaal begint heel intrigerend. Personages worden per hoofdstuk ingeleid en je komt steeds meer te weten over wat die vreemde 'oma' nou eigenlijk voor rol speelt in het boek. Pas in de laatste hoofdstukjes krijgt de schrijver spanning in zijn verhaal, alleen door die paar spannende pagina’s is het boek in het geheel niet overtuigend genoeg.

Als onervaren lezer ging ik opzoek naar een boek met voldoende spanning en goede recensies. Na lang zoeken kwam ik op een boek met veel positieve reacties terecht namelijk ‘HEX’. Toen ik wat meer informatie over de auteur ging opzoeken, kon je meteen vaststellen dat hij een bekendheid was in de horrorliteratuur. Daarentegen in thrillerroman was hij echter een nieuweling. Zijn boek ‘Hex’ werd meermaals beschreven als spannend, griezelig en luguber maar dit was voor mij niet zozeer waar. Maar dit komt misschien omdat ik regelmatig horrorfilms kijk en dus wel wat gewoon ben. Het einde werd vaak het toppunt van het boek genoemd dus word je wel verplicht om tot het einde te lezen. Tot het einde blijven er een heel aantal dingen onopgelost. Je vraagt je veel dingen af en je bent benieuwd hoe dit zich allemaal ontknoopt aan het eind. Maar Thomas heeft er voor gezorgd dat die knoop nog ingewikkelder verstrikt raakt en dat is heel vermoeiend. Dit komt vooral omdat ik geen ervaring heb met thrillers. Meer ervaren lezers zullen dit boek wel vlotter lezen en geen problemen kennen met de gecompliceerde schrijfstijl.

Thomas Olde Heuvelt (1983) won in 2015 als eerste Nederlandse auteur een Hugo Award met zijn verhaal The Day the World Turned Upside Down. In 2016 brak hij internationaal door met zijn thriller HEX. Thomas Baudelet Olde Heuvelt is een Nederlands schrijver van thrillers, horror- en magisch realistische romans en korte fictie. Zijn succesvolste werk is HEX, het boek dat in 2016 in de Bestseller 60 stond en in het buitenland is uitgegeven. Het idee van een heks die het dorpje Beek als slachtoffer en woonplaats heeft, is zeer goed. Alleen is het verhaal zeer fictief waardoor je je fantasie wel de vrije loop moet laten gaan. Naargelang het verhaal vordert worden er meer en meer personages besproken en wordt tevens ook de titel duidelijk. Hex is namelijk het team dat de stad veilig wilt stellen hierdoor hebben ze een aantal regels opgesteld. De schrijver creëert een band met de familie die we doorheen het verhaal volgen waardoor je emotioneel verbonden geraakt met de hoofdpersonages. Na een honderd pagina’s gelezen te hebben, ga je je steeds meer vragen stellen. Wat is de heks met dichtgenaaide mond van plan? Hoe komt het dat de omliggende dorpen niets doorhebben?
De hoofdrol in deze thriller is duidelijk voor Katharina Wyler. De wylerheks is door iedereen gevreesd in het dorpje Beek. Door deze heks is Beek al zeer lange tijd afgescheiden van de rest van de wereld. Naar het dorp verhuizen is dus alles behalve een goed idee. Hoe langer je verblijft in het dorp, hoe sterker de zelfmoordneigingen worden en hoe moeilijker je het dorpje kan verlaten. Het dorp heeft hierdoor een team samengesteld met als naam ‘Hex’. Deze mensen houden de heks in het oog en proberen hiermee ongelukken te voorkomen. Voor een lange periode is de sfeer gemoedelijk in het dorp totdat enkele jongeren zich niet aan de regels houden. Als puber kan je jezelf hier zeker wel in vinden. We houden om soms eens iets te doen wat helemaal niet mag zonder na te denken over de gevolgen. Alleen hebben deze onbezonnen acties een groot gevolg voor hen en hun hele dorp. De vel besproken bende jongeren is vooral bezig met technologische apparaten. Maar wanneer ze de heks proberen te betrekken bij hun activiteiten loopt het mis. Ze is uit op wraak waardoor alle Beek bewoners gevaar lopen. De treiterijen blijven maar doorgaan en niet zonder gevolgen. In het begin van het verhaal was er angst maar bleven de daden nog eerder uit daarentegen na de pesterijen in de hel helemaal losgebarsten. Naarmate het einde in zicht komt, wordt het boek alsmaar spannender. Zijn fascinerende beschrijvingen, vervuld met een prachtige woordenschat doorheen het verhaal, maken dat de vloek ook op jou als lezer invloed heeft. Het dorp Beek wordt levensecht beschreven en de emoties van de dorpelingen zijn knap voelbaar. Hierdoor is het makkelijker om jezelf in te leven, dit vind ik normaal gezien lastig bij de weinig boeken die ik gelezen heb. Tevens deel je hun angsten en je deelt hun gevoelens tegenover de inwoners die de heks iets proberen aan te doen.

Het boek neemt je mee in een avontuurlijk dorpje waar de bewoners te maken hebben met een heks. Doordat er net zoveel fictieve scenes in voorkomen en het hoofdpersonage ook fictief is, wordt het moeilijk om in het verhaal in te leven. Het is bij vlagen onwerkelijk, vooral ook luguber en sadistisch en vol angstige gebeurtenissen. Soms wat luchtiger van toon door een zekere, hoewel morbide, humor .Als je veel fantasie hebt en graag de spanning van het boek tot bij jou voelt komen is het een echte aanrader. Voor mij is er een te lange aanloop vooraleer er echte spanning opkomt. Dit boek was fijn om lezen maar heeft mijn lees goesting niet kunnen aanwakkeren.