Nu wil ik ook de serie zien

meesterdch 21 oktober 2020
Ik denk dat veel mensen dit boek zullen oppakken omdat ze de serie volgen. Ikzelf heb de serie nog niet gezien, maar had wel alle eerdere boeken van Hug Luijten met groot plezier gelezen. Ik was vooral nieuwsgierig of hij, na drie geweldig spannende boeken rondom commissaris Cools, ook iets kon maken van zo'n spin-off van een bestaande serie met bestaande personages,

Het antwoord luit volmondig: 'absoluut!' Ik durf zelfs te stellen dat dit zijn beste boek tot nog toe is. Ik kan dus geen vergelijk met de serie maken, maar het boek leest wel als een goede Netflix serie, Een aantal episodes, die vaak eindigen in een cliffhanger. Actiescènes die zo filmisch zijn beschreven, dat je het letterlijk voor je ogen ziet gebeuren. En het plot zit heel goed in elkaar. Je voelt een soort permanente dreiging dat Lemmens ontdekt gaat worden. De karakters zijn niet één dimensionaal. De criminele familie in het boek is zowel wanstaltig als sympathiek, grappig als duivels, verwerpelijk en warm. En het einde is verrassend en, zoals het bij een goede Netflix betaamt, laat een los eindje waar een tweede seizoen aan zou kunnen worden opgehangen.

Luijten heeft zich wat mij betreft overtroffen, al waren zijn eerdere boeken ook al top, dit is nog net beter. Ik weet niet hoe snel hij dit boek heeft moeten schrijven, want zijn vorige boek 'het jaar van de slang' kwam ook In 2020 uit, maar misschien heeft dat ervoor gezorgd dat het tempo van het boek ook iets hoger is dan in zijn eerdere boeken. Elke scene loopt en heeft betekenis voor het geheel. Zonder dat het plot is afgeraffeld of half af aanvoelt.

Voor veel mensen zal de serie de reden zijn om dit boek ter hand te nemen. Tegen die mensen zou ik zeggen, doe dat zeker. Voor mij is het een reden om de serie te gaan kijken. Want als die net zo goed is als dit boek, dan is moet het een topserie zijn. En intussen hoop ik dat Hugo Luijten zowel voor zijn eigen personage Cools als deze Bob Lemmens, nieuwe avonturen blijft schrijven.

Meer recensies van meesterdch