Geboren verhalenverteller goes crime

meesterdch 09 augustus 2019
Laat ik beginnen met te bekennen dat de schrijver een oud-studiegenoot is en dat dit ook in eerste instantie de reden was om dit boek te gaan lezen. Ik ben geen echte thriller-lezer en zijn vorige boek 'Offer voor een verloren zaak' paste veel meer in mijn lees-comfort-zone daar het een historische roman was. Omdat ik Hugo altijd al kende als een geboren verhalenverteller, was ik bij dat boek heel benieuwd of dat ook op papier zou overkomen. Het antwoord bij 'Offer' was een volmondig 'ja!'. De kracht van dat boek vond ik de verrassende insteek van een oorlogsverhaal vanuit Duits perspectief. Eigenlijk geldt dit ook voor 'Verast'. Doordat Hugo heel slim de politieke situatie van nu in zijn boek verweeft, heeft hij een extra laag aan een al spannende politiethriller toegevoegd, die je naast het genieten van het verhaal en de onderkoelde humor, ook doet nadenken. Dit is fantasie, maar hoe reëel zou het kunnen zijn? Heel reëel vrees ik. Tel daarbij op zijn kennis van het Antwerpse, wat het realiteitsgehalte van het verhaal vergroot (en ik ook weer zin krijg om weer eens een dagje/weekend Antwerpen te bezoeken) en de goed beschreven, menselijke karakters en je hebt een boek waar ik, ook als niet thriller lezer, enorm van heb genoten. Ben inmiddels begonnen aan het vervolg de Brexit-moorden en weet nu al zeker dat we meer van Hugo en commissaris Cools gaan horen, de komende jaren.

Meer recensies van meesterdch