Een mooi begin van deze serie

12 oktober 2019
Ik begin zoals gewoonlijk bij de cover, deze vind ik namelijk echt prachtig getekend. De cover maakte me gelijk nieuwsgierig naar het verhaal. Dat begint met een mooie kennismaking met Belim. We leren hem kennen en volgen hem in de vlucht van zijn familie. Tijdens deze vlucht maakt hij kennis met drie vrienden. Deze vlucht en de kennismaking met Belim vind ik echt heel mooi beschreven. Je kunt merken dat het om een eerste deel van een serie gaat en de auteur je echt kennis wil laten maken met de wereld waarin het verhaal zich afspeelt en het personage van Belim.

Vervolgens maken we kennis met Varas, de broer van Belim. Deze Varas heeft niet zoveel goeds in zijn mars. Dit karakter trekt me niet helemaal. De zus van Belim en Varas vind ik daarentegen een krachtige vrouw om de manier waarop zij zich aansluit bij de tempel en voor zichzelf opkomt. Je merkt in het boek wel dat het zich afspeelt in een zeer vrouwonvriendelijke wereld. Als vrouw heb je weinig te zeggen en moet je maar dansen naar de pijpen van de mannen.

Op de een of andere manier trekt het middelste gedeelte me minder dan het begin. Ik heb minder feeling met Varas en Salvia dan met Belim. Dit komt denk ik omdat ik veel beter kennis heb kunnen maken met Belim dan met de andere karakters. Echter vanaf het derde deel van het boek verandert dit enigszins als Salvia een grotere rol krijgt in het verhaal en we meer teruggaan naar wat er met Belim en zijn vrienden gebeurt. Vanaf dat moment gaat alles in een sneltreinvaart en word ik helemaal het boek weer ingezogen en las ik het in één ruk uit.

Al met al is Ashan – Overleven voor mij dus een boek met een sterk begin, een wat zwakker middelstuk en een goed einde. Daarom krijgt het boek een mooie 8,5 van mij.

Al mijn interviews, recensies etc kun je lezen op www.bookstamel.com

Meer recensies van