Vette Crisis word verteld vanuit de gedachten spinsels van de 16 jarige Liam. Maar omdat die zelf te moe word van schrijven mag schrijfster Joke zijn verhaal neer pennen. Vette Crisis verteld een verhaal over een gezin dat in een “Vette Crisis” beland als de vader van Liam zijn baan verliest. Ze moeten steeds meer bezuinigen en raken steeds in meer problemen. Vette Crisis word verteld zoals je van een 15/16 jarige jonge verwacht soms een beetje chaotisch en lekker vlot. Dit heeft joke echt ontzettend goed gedaan je voelt jezelf echt even weer van die leeftijd als je het boek leest. Het verhaal zelf behandeld veel onderwerpen zo is er liefde, vriendschap, onzekerheid, wanhoop etc. Het is een verhaal wat ontzettend vlot weg leest en voor je het weet is het boek alweer uit. Al gelijk vanaf het begin ga je mee leven met de 16 jarige Liam ik denk dat iedereen de gevoelens die deze 16 jarige heeft in de crisis zich wel kan inbeelden.

Het verhaal is geen hoogstaande actie, fantasy of romance maar een verhaal wat jou en mij net zo goed zou kunnen overkoomen. Joke snijdt een onderwerp aan wat vaak achter gesloten deuren blijft. Want wie wil er nu laten zien dat het moeilijk gaat in het leven en dat je niks hebt om te besteden. We denken allemaal mij zal dat nooit gebeuren als je wilt werken kun je werken maar toch zou dit ons allemaal kunnen gebeuren. Een ongeluk zit in een klein hoekje en voor je het weet kun je de hypotheek niet meer betalen. Ik denk dat dit boek op een luchtige manier laat zien wat armoede met je kan doen. Waar je toe in staat bent als alles in je leven even anders loopt dan je verwacht. Maar vooral welke dingen nog veel belangrijker zijn dan geld maar daar ga ik nog niet teveel over vertellen.

Ik ben dan ook erg blij met dit lekkere dunne boekje. Joke had misschien nog iets meer kunnen uitweiden over het foute pad dat Liam neemt maar verder leest het gewoon heerlijk weg. Daarom krijgt dit boek van mij dan ook een mooie 8.

Reacties op: Duidelijke taal

Vette crisis - Joke Janssen