Een standaard tienerdrama met een diversiteit-twist

Merel Kuitert 05 juli 2019 Boekverkoper
Her Royal Highness is een heerlijk nieuw verhaal in de serie van Royals. Waar de eerste draaide om de Amerikaanse Daisy, draait dit verhaal om de nerdy Millie. Millie’s hart wordt gebroken door haar beste en bijna-vriendinnetje Jude, en besluit halsoverkop om één van haar grootste dromen in vervulling te laten gaan: naar een kostschool gaan in Schotland. Hier ontmoet ze prinses Flora, en ze kan maar niet besluiten of ze haar haat, of dat het een ander gevoel is…

Allereerst is de schrijfstijl van Hawkins weer heerlijk. Het is simpel, tienerachtig en heeft genoeg leuke referenties, bijvoorbeeld naar personages uit Charlie en de Chocoladefabriek. Het is wellicht een beetje kinderachtig, maar leest lekker weg.

De locatie wordt prachtig omschreven en de personages zijn uitgesproken en hebben geheel hun eigen karaktertrekken. Niet alleen hoofdpersonage Millie, maar ook Flora lijkt een absolute ontwikkeling door te maken van verwende snob naar een prinsesje met ware gevoelens. Dat brengt me ook bij het grote pluspunt van dit boek: Diversiteit. Doordat het hele boek draait om bi- en homoseksualiteit, wordt diversiteit heerlijk gerepresenteerd. Het is ook wel iets wat het verhaal nodig heeft en het origineel maakt. In plaats van de standaard tienerdrama is het nu tienerdrama met een twist.

Dit laatste brengt me bij mijn eindoordeel: het is en blijft namelijk een standaard tienerdrama, dat niet veel verschilt met het vorige boek. De personages zijn leuk en het diversiteit-randje is origineel, maar helaas is het plot nogal vlak. Een standaard verhaal met een originele twist.

Meer recensies van Merel Kuitert