De natuur met wetenschap bestrijden

Merel Kuitert 16 augustus 2019 Boekverkoper
Het debuut van YA-auteur Adam Silvera 'More Happy Than Not' is eindelijk vertaald in het Nederlands, naar 'Meer Gelukkig Dan Niet'. Een contemporary YA met de welbekende 'Silvera scifi-twist' (zoals ik het graag noem), over de zestienjarige Aaron. Aaron heeft al een hoop meegemaakt in zijn verleden en weet niet meer goed hoe het is om gelukkig te zijn, tot hij Thomas ontmoet en ontdekt dat hij misschien toch niet is wie hij dacht dat hij was. Hij leert dingen over zichzelf, maakt opnieuw een hoop mee en vestigd zijn hoop op Leteo, een wetenschappelijk instituut dat ingrepen kan doen in je geheugen...

De schrijfstijl is zoals je gewend bent van Adam Silvera: Niet te complex, maar wel verfijnd en alsof je in het hoofd zit van hoofdpersonage Aaron. Hij voelt hierdoor ook heel 'echt' aan, alsof je hem kent. Zijn onzekerheden, woede en verdriet zijn heel rauw en begrijpelijk, en komen hard binnen.

Je kunt merken dat er goed over het plot is nagedacht. Het verhaal begint rustig en gaat over Aaron's leven in het heden, waar hij ongeveer gelukkig is. Hij ontmoet Thomas en begint over zichzelf en zijn leven te praten en na te denken, waarna er dingen gebeuren die je liever niet leest. Er zijn flashbacks en het verhaal maakt een enorme wending, waardoor het einde even slikken is.

'De natuur bestrijden met wetenschap is mijn beste optie.'

'Meer Gelukkig Dan Niet' is een prachtig, waardig debuut. Ik verwachte het een goed boek te vinden, maar het bleek me dieper te raken dat ik had gedacht en liet me met het hoofdpersonage verbonden voelen. De vlotte schrijfstijl, de flashbacks, de wendingen in het plot en het scifi-randje aan dit contemporary-boek, zorgen ervoor dat het het maximale aantal sterren verdiend.

Meer recensies van Merel Kuitert