Hilarisch én pijnlijk herkenbaar

16 september 2018
Iedereen die mij een beetje kent weet dat ik jarenlang alleen maar zelfhulp-boeken verslond. Van "De Kracht van Kwetsbaarheid" tot "De Kracht van het Nu" en alles ertussen in: ik heb ze allemaal gelezen. Iedereen die me kent weet ook dat ik inmiddels een beetje klaar ben met al die zelfhulp. Toch kon ik de verleiding niet weerstaan toen "Help me!" van Marianne Power uitkwam. Een hilarisch én pijnlijk herkenbaar boek. Waarom? Je leest het hieronder.

EEN JAAR LANG ELKE MAAND LEVEN VOLGENS EEN ZELFHULP BOEK
Marianne Power is, op het moment dat ze aan haar “zelfhulp-missie” begint, 36 jaar, single en journaliste. Ze zit tot over haar oren in de schulden – maar weet niet precies hoeveel -, vind zichzelf te dik, te ginger, te angstig en houdt teveel van wijn en Netflix. Ze heeft stapels zelfhulp-boeken in haar kamer liggen, allemaal wel gelezen maar nooit echt iets mee gedaan. Op een dag, katerig as usual en helemaal klaar met de sleur van haar leven, besluit ze om een jaar lang elke maand de adviezen van een ander zelfhulp-boek op te volgen en er volledig naar te leven.

Je snapt: ik zat op het puntje van de bank. Van de 12 boeken die ze “naleeft” heb ik er zelf vier en een half gelezen (ik lees zelfhulp-boeken bijna nooit helemaal uit omdat ik vind dat ze vaak hun punt op 1/3 al hebben gemaakt) maar geen enkele zo rigoreus nageleefd. Spanning en sensatie!

HILARISCH ÉN PIJNLIJK HERKENBAAR
Power beschrijft het jaar (en een beetje, want life happens) waarin ze leeft volgens de zelfhulp-boeken met een flinke dosis humor, maar ook met een zelfreflectie die af en toe dwars door m’n ziel sneed. De dingen die ze onderneemt, denkt, voelt, ervaart – been there, felt that. Haar vrienden en vooral haar moeder spelen een grote rol in het boek, wat een heerlijk contrast biedt voor het najagen van die zelfhulp-high die ik zo goed ken.

In het jaar neemt Power haar financiën, haar single-zijn, leiderschapskwaliteiten, engelen en meer onder de loep. Van Tony Robbins tot Louise Hay en van “The Secret” tot “Get the Guy”; het gaat alle kanten op. Ja, het heeft een hoog Bridget Jones-gehalte but I’m not mad at it. Sterker nog, de filmrechten zijn al verkocht en ik kan je nu al beloven dat ik erbij ben. Met popcorn én tissues.

LEZEN?
JA! Zeker als je iets doet of hebt met zelfhulp, maar ook als je gewoon een leuk boek wilt lezen. Ook leuk als je iemand kent die volgens jou veel te ver gaat in de jacht naar een leuker/gelukkiger/meer succesvol leven… Het is een kijkje in de wereld van zelfhulp zonder dat je er zelf iets mee hoeft, tenzij je dat leuk vindt. Want, als added bonus, het is ook meteen de samenvatting van 12 van de populairste zelfhulp-boeken. Heb je die alvast in je pocket.

Meer recensies van