Unieke dans van daders en slachtoffers

M.G. Pauwels 27 november 2019
Ik had genoten van "Egyptisch blauw" van deze auteur. De stille wenken ernaar, zitten er meesterlijk in verweven.
Het verhaal is prachtig opgebouwd en net als in de voorganger bestaat er op het einde geen toeval. Alles draait rond de gevierde actrice en fotomodel Eloise De Moines, die haar comeback voorbereid en daartoe tot veel bereid is. Dat de mensen rondom haar hier gretig, elk met eigen agenda, misbruik van maken, ontgaat haar.
Als lezer wordt je hier en daar wel eens op het verkeerde been gezet. Het boek heeft hier en daar enkele schoonheidsfoutjes, die me opvielen, maar nergens geërgerd hebben. De wat te uitvoerige uitwerkingen van het vorige werk, waren hier duidelijk meer to the point. Je leeft echt mee met de personages.
Het verhaal is geschreven in een wisselend perspectief. Je kijkt elke keer door de ogen van iemand anders. Dit maakt het verhaal even iets complexer om te volgen. Toch staat er elke keer duidelijk vermeld in wiens huid je kruipt en deze structuur went snel.
Ik zou dit werk 4,75 sterren geven. Daarom rond ik graag af naar boven en geef ik 5 sterren. Het boek laat me niet los. Het is onmogelijk niet met de personages mee te leven.
Persoonlijk vond ik het ook een prachtig meesterwerk dat psychologisch goed in elkaar zat. Het geeft aan dat de mens manipuleerbaar is en dat de lijn tussen dader en slachtoffer erg dun is. De enige opluchting die ik had, was dat de enige persoon die ik echt als dader aanzag en waar mijn sympathie met de bladzijde voor daalde, zelf slachtoffer werd voor deze kon toeslaan. Meer zeg ik niet.

Meer recensies van M.G. Pauwels