Weer naar school

M.G. Pauwels 11 september 2019
Ik vond dit weer zo een moeilijk boek om te beoordelen. Het was spannend, aangrijpend, origineel …

Over wat gaat "De Duistere School"? Wel, na een grote storm verschijnt er uit het niets een groot gebouw in het dorpje Kraaidorp. Dat blijkt een nieuwe school te zijn. De directrice Colette Zwart en haar broer Bertus lijken meteen alle kinderen van de kleine gemeenschap onder hun vleugels te nemen.
Niemand gelooft dat er iets vreemd aan de hand is, behalve de twaalfjarige Quinten. Die ziet meteen dat er iets niet klopt, maar lijkt machteloos te staan.

Het boek nam een verrassende twist en niets was wat het leek. Een erg geslaagd boek voor kinderen en iets oudere lezers. Het was lang geleden dat ik me nog aan jeugdboeken gewaagd heb. Wat me daarom een beetje stoorde, was het taalgebruik. Af en toe kwam er naar mijn gevoel iets teveel "maar" in voor.
Anderzijds kan ik het bij deze nog vergeven, omdat het voor een leeftijdscategorie is waar een eenvoudig taalgebruik nog voor aan te raden is. Moest het een YA roman of een boek voor volwassenen zijn, zou ik er meer over gevallen zijn. Het is ook mijn hekelwoord dat ik niet graag teveel te pas en te onpas in teksten tegenkom. Dus deze persoonlijke noot wil ik mee in beschouwing nemen.
Daarom rond ik af naar boven en maak ik er 5 sterren van. Het verhaal is boeiend. De stijl past bij de leeftijdscategorie waar het voor geschreven is, al is het misschien iets minder mijn smaak.

Meer recensies van M.G. Pauwels