New York, theater en vriendschap

mhoekstra 25 augustus 2019
Onlangs heb ik het prachtige, nieuwe boek van Elizabeth Gilbert mogen lezen om het vervolgens te buzzen. Al enige tijd zag ik deze nieuwe roman van een van mijn favoriete schrijfsters op de tafel in de boekhandel liggen maar alvorens hem aan te schaffen besloot ik eerst Hebban.nl te raadplegen. Zo kwam ik er toe mij in te schrijven voor de hebbanbuzz en werd zowaar ingeloot! Mijn eerste ‘hebbanbuzz-klus’ en als present dit boek. Het hele boek bleek in nog meer opzichten een cadeautje.
Om te beginnen bij de uitvoering, immers er is niets fijner dan een lekker dik boek dat voorzien is van een gladde, kleurige omslag met ingedrukte letters en prettig lettertype in handen te hebben.
Dan de inhoud; het verhaal start in het leven van Vivian Morris op het moment dat zij 19 jaar is en naar New York verhuist om bij haar tante te gaan wonen. Vanaf dat moment volgen we haar leven, ontmoeten we tal van kleurrijke personen uit haar leven en ervaren we de valkuilen die het leven voor haar in petto heeft. De toon van het vertellen is aan het begin van het boek beschrijvend, luchtig en vaak zelfs grappig. Een beetje zoals de klucht waar de titel ‘Stad van meisjes’ ook naar verwijst. Gaandeweg het boek waarin het leven van de volwassen Vivian meer en meer getekend wordt door alle levenslessen die zij leert wordt de toon en sfeer ook serieuzer en meer emotioneel geladen. Wie herkent zijn leven hier niet in?
Je leest het hele verhaal dan ook in een keer weg. Elizabeth Gilbert gebruikt prachtige taal en veel mooie woorden die nog niet in mijn vocabulaire voorkwamen; wufte, ingénue en spiën.
‘Stad van meisjes’ is gewoon een heerlijk boek maar niet heel spannend. Het enige wat ik mij afvroeg als lezer was wie de vader van Angela, degene aan wie het levensverhaal van Vivian gericht is, dan zou zijn al laat zich dat op een gegeven moment wel raden. Hier moet je dan ook niet teveel van verwachten naar mijn mening zodat enig gevoel van teleurstelling je bespaard kan blijven. Ik sluit dan ook af met de aanbeveling om dit boek te gaan lezen, waan je in New York en geniet.