Ontspoorde chantage

mick dubois 22 juli 2020
Op een verlaten jacht wordt her levenloze lichaam aangetroffen van vredesactiviste Penelope Fernandez. Er lijkt wat raars aan de hand. Het meisje zit op haar bed maar is verdronken. Haar kleren zijn echter kurkdroog. Haar vriend Björn en haar zus zijn niet aan boord. Joona Linna van de recherche wil meer weten en ontdekt dat de boot gerigd was om te ontploffen.
De andere verhaallijn begint met de zelfmoord van Carl Palmcrona, de inspecteur generaal van de inspectie voor strategische goederen. (zeg maar degene die het laatste woord heeft bij, de export van wapentuig en munitie naar het buitenland) Alles wijst erop dat het inderdaad om zelfmoord gaat maar ook hier koestert Joona achterdocht. Volgens hem zit er meer achter.
De Zweedse inlichtingendienst zet de jonge contraterrorisme experte Saga Bauer in om na te gaan of extreem-links iets met de moord te maken heeft

Beide zaken hebben uiteraard met elkaar te maken. De manier waarop de draden met elkaar verweven worden is gewoonweg meesterlijk. De mix van politieke intriges en misdaad (zoals een internationale probleem oplosser die het koppel over heel Zweden blijft achtervolgen) vloeit naadloos in elkaar over. De internationale wapenhandel wordt voor een klein deeltje uit de doeken gedaan. Als je denkt dat dit erg is, bedenk dat de realiteit nog vele keren smeriger, corrupter en gewelddadiger is.
Dit is het tweede boek in deze serie en een absolute topper. Waar ik bij het eerste boek nog enkele twijfels had, ben ik nu een fan geworden. Ik ga zeker voort met de reeks.

Meer recensies van mick dubois