Het derde boek over Sarah Lund

mick dubois 27 augustus 2019
Dit keer moet Sarah de ontvoering van een klein meisje. Haar vader, eigenaar van een de belangrijkste scheepsconcers van Denemarken, wil betalen. Maar het is de kidnapper niet om geld te doen, het gaat hem om de zogenamde zelfmoord van een meisje uit de provincie. Met die zaak werd er duchtig geknoeid en speelden er commerciele, economische en politieke redenen de hoofdrol. Spek voor de bek van Lund dus. Haar oude tegenstander, Troels Hartmann, is ondertussen premier en in een verkiezingsstrijd gewikkeld. Hij en z'n medewerkers hadden een dikke vinger in de pap destijds en liggen nog steeds in bed met het concern. Wanneer de belangen van zulke grote machthebbers in elkaar verwikkeld zijn, kan je enkel vuil spel en doofpot operaties verwachten.
Een spannend maar ingewikkeld verhaal. Er staat wel een handige lijst van verschillend de deelnemers vooraan het boek en die heb ik meermaals moeten raadplegen. Zoals in de vorige 2 boeken hekelt de schrijver de nauwe banden tussen politiek en zakenleven en dan vooral de machtspelletjes die eruit voortvloeien zoals bv. de manier waarop politiekers de politiediensten proberen te manipuleren en beinvloeden om zaken wel of juist niet te onderzoeken. Het is al bij al een triest maar vrij realistisch beeld van de manier waarop er met 'de waarheid' en 'rechtspraak' wordt gegoocheld door de hedendaagse machthebbers

Meer recensies van mick dubois