Dit smaakt naar meer

mick dubois 24 april 2020
Harry Hole was een gerespecteerde en succesvolle speurder bij de afdeling Geweldsdelicten in Oslo. Nu is hij een drankverslaafde, aan lager wal en op het punt om ontslagen te worden. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt hij geplaagd door bizarre nachtmerries. Zijn overste draagt hem op om samen met Tom Waaler (die hij verdenkt van corruptie) aan de moord op een jonge vrouw te werken. Ze werd doodgeschoten onder de douche en de dader sneed haar linker wijsvinger af en liet een rode stervormige diamant achter onder haar ooglid. Harry vertikt het echter om met Tom samen te werken en wijdt zich liever aan de al even bizarre verdwijning van Lisbeth, een jonge vrouw die in bikini vertrok om even snel wat aardappelsalade te kopen (er heerst een hittegolf in Noorwegen). Enkele dagen later ontvangt de politie een pakje met daarin Lisbeths afgesneden vinger met een ring waarin een stervormige rode diamant gevat is. Als er een derde slachtoffer valt, is men officieel op zoek naar een seriemoordenaar. Tom en Harry worden gedwongen om hun afkeer van elkaar op een laag pitje te zetten.
Op aanraden van een Goodreads vriend wou ik eindelijk eens iets lezen van deze schrijver, die ooit nog topvoetballer was. Nu pikte ik er dit boek uit en kwam thuis pas tot de conclusie dat dit het derde deel was van een trilogie. Door de Covid maatregelen kon ik de twee andere delen dus niet meer bij halen en las dit boek dus maar zo. Dat was perfect te doen omdat al de informatie die je nodig hebt uit de twee vorige verhalen, opnieuw worden aangereikt.
Harry Hole, het hoofdpersonage is een wat tragische figuur die worstelt met demonen uit het verleden en daar bovenop nog een alcohol verslaving. Toch is hij best een sympathieke man die het allemaal niet meer ziet zitten sinds Rakel, z’n grote liefde, hem verliet. Toch houdt hij nog altijd zielsveel van haar en van haar zoontje dat in hem een nieuwe papa vindt. Dat spreekt toch wel erg duidelijk in z’n voordeel.
Het is een razend spannend en fantastisch meeslepend verhaal dat me de halve nacht wakker hield tot ik met boek in slaap viel. Ik ga zeker meer lezen van deze schrijver

Meer recensies van mick dubois