In dit boek worden er tegelijkertijd 2 verhalen verteld. Het eerste speelt zich af in 1969, er werd toen een doodgestoken meisje in een gestolen slaapzak gevonden in het bos naast een festivalterrein. Ook de 16-jarige dochter van de inspecteur (Chadwick, een verzuurde veteraan die alles wat met pop- en jeugdcultuur te maken heeft, haat) bezocht stiekum dit festival met haar hippievrienden. Alle grote namen uit die periode traden op, waaronder ook de (fictieve) locale band de 'Mad Hatters'. Het vermoorde meisje was trouwens de nicht van een van de bandleden. Een jaar later verdrinkt een ander groepslid in een zwembad, wat vrij snel als een tragisch ongeval werd afgedaan. Het tweede verhaal speelt zich nu af. Een jonge muziekjournalist wordt neergestoken in een gehuurd vakantiehuisje terwijl hij een groot artikel over de 'Mad Hatters' schreef. Z'n telefoon, laptop en research zijn allemaal verdwenen. Hij lijkt ook geen vijanden te hebben. DCI Banks heeft weinig of geen aanknopingspunten en z'n nieuwe leidinggevende ligt hem niet echt. De (nochtans destijds opgeloste) moord uit het verleden blijft aan hem knagen en voelt onaf aan. Op welke wijze staan deze zaken met elkaar in verband?
Het is weer een razend spannend verhaal. Ik had had de tv-aflevering gebaseerd op dit verhaal weliswaar gezien, maar kon toch voor 100% genieten van het boek. De 2 versies wijken toch altijd een beetje van elkaar af en het blijft dus leuk. En op het laatste moment, als je net als Banks denkt te weten wie de moordenaar is, verschijnt er toch nog weer een kink in de kabel die een andere dader aanwijst. Gewoon bangelijk goed dus!!!

Reacties op: Weer een mooi en spannend boek

Hartzeer - Peter Robinson