Prachtig boek.

mick dubois 22 juni 2019
Dit was weer een prachtig boek in de verhalenreeks over de IJslandse inspecteur Erlendur. Waar hij in de eerste boeken vooral nors, eenzelvig en een beetje triest leek, leer je hem in de loop van de boeken toch meer en beter kennen. Met Eva Lind, z'n dochter, gaat het weer niet goed, maar deze keer komt Sindri Snaer, de zoon, z'n vader opzoeken. Erlendur is sociaal onhandig en weet nooit echt goed wat er van hem verwacht wordt of wat hij zou moeten zeggen of doen en daarom lopen de weinige relaties met andere mensen die hij aandurft, meestal verkeerd. Indridason heeft wel een overduidelijkeduidelijke liefde voor IJsland; z'n kultuur, geschiedenis, literatuur, zelfs z'n (volgens mij nogal onsmakelijke) gastronomie.
Deze keer voert een cold case de lezer naar Leipzig tijdens de koude oorlog met hartverscheurende liefdesverhalen over mensen die blijven wachten op hun verdwenen geliefde (tegen beter weten in). Verdijningen zijn trouwens een kolfje naar Erlendurs hand.

Meer recensies van mick dubois