een wazig verhaal

mick dubois 19 oktober 2019
in het begin van het boek is Banks bij z'n vriendin in Londen maar wordt teruggeroepen naar Eastvale als een zaak zich in hogere kringen kan afspelen. Uiteindelijk blijkt het een vrij eenvoudige moord en zelfmoord bij een homo-koppel te zijn met meer dan genoeg bewijs om de zaak af te sluiten. Dat is ook wat men in hogere echelons wil. Maar als Banks hoort dat de oudste man vroeger voor MI6 werkte, wil hij in diens verleden duiken. Z'n bazen zijn daar niet blij mee en hij wordt terug met vakantie gestuurd. De USB-stick met foto's die in het huis van de jongere man lagen, doen hem vermoeden dat er toch nog een derde partij betrokken was bij die (zelf)-moorden. En natuurlijk als je Banks iets verbiedt, dan gaat hij het juist wel doen en dus blijft hij vragen stellen.
Ik moet zeggen dat ik een echte fan ben van de dci Banks boeken (en ook van de serie), maar dit verhaal viel toch iets minder in de smaak; Misschien omdat er niet echt een zware en strafbare misdaad ofmoord is op te lossen. Alles is reeds opgelost in de eerste hoofdstukken en dus gaat het enkel om de achtergrond van de zaak en de bende-gerelateerde steekpartij van Annie. De uiteindelijke conclusie blijft erg onduidelijk, waarom hinderde en volgde de geheime dienst het onderzoek eigenlijk. Het blijft natuurlijk wel een goed geschreven en origineel verhaal, als is het een beetje anders dan verwacht.

Meer recensies van mick dubois