4,5/5* 'Bonuszoon' is een krachtig thrillerdebuut dat de lezer reikhalzend uit laat zien naar een volgende thriller van deze auteur.

Mieke Schepens 23 augustus 2019
Voor in het boek staat een quote van Voltaire waarvan de vertaling als volgt is: "Ik besloot gelukkig te zijn omdat het goed is voor de gezondheid".
Daar kan ik me helemaal in vinden!

De proloog leert de lezer dat Lauren iemand is die op dat moment in haar leven, ondanks de situatie waar ze zich in bevindt toch een lichtpuntje ziet en niet aan opgeven denkt.

Het verhaal gaat over twee gezinnen die toevallig elkaars buren worden. De een is daar enthousiaster over dan de ander. Lauren is veel toegankelijker dan Ellen: zij is zo gesloten is als een oester. Ellen houdt niet van veranderingen in haar leven.

"De wereld om haar heen verandert, maar hier, in haar vertrouwde omgeving, blijft alles hetzelfde. Hier heeft ze de controle en dat moet zo blijven. Hier heeft ze geleerd hoe haat kan omslaan in berusting. Daar heeft ze hard genoeg voor gevochten en niemand mag dat verstoren. Niemand."

De personages zijn levensecht door de duidelijke beschrijving van hun karakters; het is zelfs zo dat ik aan iemand in mijn eigen omgeving moest denken tijdens het lezen van deze psychologische thriller.
De kracht om door te gaan wanneer dat bijna onmogelijk lijkt, wordt heel goed beschreven door de auteur. De uitvoering daarvan gaat net zoals in de realiteit niet van een leien dakje.

Door het wisselende perspectief van de twee vrouwelijke hoofdpersonen wordt de spanningsboog hoog gehouden en blijft iedere bladzijde een verrassing voor de lezer. Niets is vanzelfsprekend en er wordt bijna niets weggegeven door de auteur, waardoor ik het boek in één dag uitlas. Ik moest en zou weten hoe het verhaal verder ging.

'Bonuszoon' is een krachtig thrillerdebuut dat de lezer reikhalzend uit laat zien naar een volgende thriller van Antoinette Kalkman.

Meer recensies van Mieke Schepens