Een kinderboek als een tekenfilm

Mieke Schepens 27 september 2019
Voor in het boek staat een kleurrijke en handige inhoudsopgave, gevolgd door een overzicht van de locaties die in het boek besproken worden. Leuk om bij ieder verhaal even naar deze plattegrond te gaan en te bekijken waar dat verhaal zich afspeelt.
Je kunt de vier verhalen achter elkaar lezen, je kunt er ook voor kiezen om willekeurig een verhaal te (laten) kiezen.

Het bijzondere taalgebruik, de verzonnen woorden en uitdrukkingen zorgen voor een heel onderhoudend boek, waar ook volwassenen zeker van kunnen genieten. De tekeningen zijn werkelijk prachtig en onnavolgbaar in hun eenvoud terwijl de complexiteit van de verhalen er ook uit spreekt.

Om iets duidelijk te maken worden nogal wat woorden gebruikt; het verhaal wordt zeker niet afgeraffeld.

In dit tweede deel van de serie wordt het duidelijk gemaakt dat gemaakte afspraken ook nagekomen moeten worden. Je moet niet eten van planten die je niet kent en ga zo maar door. Zonder belerend te zijn wordt dit ongemerkt benadrukt ergens in een van de verhalen.

De hoofdrolspelers Knetter en Spetter worden duidelijk neergezet, maar ook de andere personages en dingen zie je voor je ogen verschijnen.
Allemaal even prachtig om te lezen: heb je al ooit eerder roodborstjes zien vliegen met brullende motoren? Of knoflookpadden gezien en geroken?
Je steekt een heleboel op door deze broers te volgen in hun avonturen.

Dit deel wordt afgesloten met het beschrijven van een sfeer die je heel nieuwsgierig achterlaat naar nieuwe avonturen van deze twee broers. Wat zal hierna gebeuren?

"Zo zitten ze stil voor zich uit te staren. Het enige dat ze horen is de wind die voorzichtig de bladeren van de bomen streelt. Na een tijde fluistert Knetter zachtjes, 'Iemand nog een kopje thee? En wil jij een vuurtje maken Spetter, want het wordt wel een beetje fris, vinden jullie ook niet?' "

De avonturen van Knetter & Spetter, deel 2 is zowel grappig als informatief en tegelijkertijd absurd op een leuke manier waardoor je niet anders kunt dan lachen.
Het enige wat ik jammer vind nu ik De avonturen van Knetter & Spetter deel 2 uit heb, is dat ik het eerste deel niet gelezen heb.
Het was een bijzondere ervaring.

Meer recensies van Mieke Schepens