4,5/5* Een aanrader!

Mieke Schepens 17 augustus 2019
De titel laat niets los over de gruwelijkheden waar de lezer mee te maken krijgt tijdens het lezen van deze spannende thriller.

'De Koningin van de thrillers' zoals Karin Slaughter genoemd wordt, speelt het weer klaar om mijn aandacht vanaf het begin gevangen te houden.
In de korte hoofdstukken, waarin je afwisselend de verschillende verhaallijnen van de hoofdpersonen volgt gaat je aandacht de ene keer uit naar Will Trent om daarna dezelfde gebeurtenis beschreven te zien door Sara Linton. Dat is heel knap gedaan; in het begin is het weliswaar even wennen, maar het laat de lezer ook mee terugkijken naar gebeurtenissen in het leven van het betreffende karakter, zonder overdreven te worden.
Iemand die nooit eerder iets las met Will Trent en Sara Linton in de hoofdrol, kan op deze manier zonder meer opgaan in het verhaal. Het leest alsof je ze al jaren kent.

Het verhaal begint op zondag 7 juli 2019 en eindigt in de epiloog op zondag 11 augustus 2019. Het blijft na 7 juli een maand rustig; over wat er in deze maand gebeurt komen we nog even niets te weten. De volgende datum boven een hoofdstuk heeft als datum 4 augustus 2019. Tel het aantal dagen en verbaas je...

"Ze had niet alleen geweten dat de dood onvermijdelijk was, maar ook hoe die eruit zou zien.
Als een van haar laatste daden had ze een zwarte viltstift gezocht en een boodschap op de binnenkant van haar hand geschreven.
Twee woorden.
Die verschillende dingen konden betekenen."

De spanningsboog blijft hoog gedurende het hele verhaal. De bijna vijfhonderd bladzijden doen daar geen afbreuk aan, omdat de karakters door de beschrijving van hun emoties levensecht zijn, omdat het verhaal geloofwaardig is en omdat je wilt weten hoe het af zal lopen met de betrokken personages.
De verwijzing naar gebeurtenissen in de USA van milities in het jonge verleden zijn een voorbeeld van hoe het niet mag gebeuren.

Karin Slaughter laat ons in 'Laatste weduwe' zien waar onoplettendheid van de overheid toe kan leiden.
Ik kijk reikhalzend uit naar het volgende verhaal met Will Trent en Sara Linton in de hoofdrollen.

Meer recensies van Mieke Schepens