Activeert je eigen magie

Elizabeth Gilbert stelt me niet teleur. Ik heb van haar hand twee romans gelezen en dit is de eerste niet-roman, maar toch ook weer wel. Het boek is een verzameling verhalen, die over hetzelfde thema gaan: het zicht bevorderen op je eigen magische bron van creativiteit. Net als het boek van Marie Kondo, Opgeruimd, krijg je ONMIDDELLIJK zo'n zin om zelf aan de slag te gaan. Helaas weet ik nog niet écht precies hoe mijn creatieve bron er uit ziet. Maar dat maakt niet uit. Haar boek lezende begint in ieder geval het plezier me te dagen, dat de verbinding met je eigen magie teweegbrengt. Datgene wat ze Big Magic noemt is het aanboren of minimaal het mentaal dansen met je essentie en idee(ën). Het is geen kwestie van vlieguren maken, 'moeten' of 'zou eigenlijk moeten'. Het is een kwestie van (zelf)liefde, liefde voor moeder aarde en liefde voor het mysterie van het leven. Ik herken in dit boek 'elk vogeltje zingt zoals het gebekt is'. Het maakt niet uit dat je dezelfde passie deelt voor schrijven, sporten, muziek maken of wat dan ook. Er is geen concurrentie of schaarste op de markt. Jouw product blijft jouw unieke product en het enige wat je deelt met dezelfde groep creatievelingen is de liefde voor het scheppen. Voor de zin in het scheppen an sich. Het ontdekken en cultiveren van ieders eigen stem. Wel waarschuwt ze om je ideeën te koesteren. Doe je er niets mee dan verplaatst het zich naar een ander die er wel wat mee zal doen. Prachtig en inspirerend boek. Zeker de moeite waard ter opwarming als het innerlijk vuur wat of geheel uitgedoofd is. De rest van de tijd gewoon lekker zelf bezig zijn met wat jou magisch verwondert.

Meer recensies van Mieke Scheveningen