“ ‘Al die levens. Ik heb dat schepsel helpen maken en nu kan ik het niet ongedaan maken. ~ ‘Hoe verdraag jij dat?’ vroeg Daedalus. ~ De woorden van Prometheus, die zo diep zaten als wortels, hadden al die tijd in me liggen wachten. ‘We verdragen het zo goed als maar in ons vermogen ligt,’ zei ik.”
“ ‘We zijn niet ons bloed,’ antwoordde hij. ‘Dat heeft een heks me eens verteld.’ ”
“We zouden genoegen scheppen in het simpele herstellen van de wereld.”

Prachtig verteld verhaal beschreven door de betrekkelijk jonge auteur Madeline Miller (1978). Ik verbaas me voor de tweede maal over haar vertelkracht, professionaliteit en wijsheid. Madeline Miller is een ware diva, want zij bezingt als een bard haar perspectief op mythologische figuren. Circe is de heks uit de Odyssee van Homerus. Zo heb ik voor Grieks deze odyssee moeten vertalen met als eerste zin: “Bezing mij, oh Muze, de vindingrijke man die zeer veel rondzwierf, nadat hij de heilige stede van Troje verwoest had.” De odyssee gaat over een van de eerste heldenreizen van de mens. Odysseus bezet de hoofdrol en ergens in dit epos komt hij de heks Circe tegen met wie hij een innige liefdesrelatie ervaart. Op haar eiland krijgt Odysseus en zijn manschappen de gelegenheid om te herstellen van geleden schade. Na geruime tijd gaan ze weer verder op hun terugreis naar Ithaca. Koningin Penelope, de vrouw van Odysseus, verdedigt samen met hun zoon Telemachus in de jaren van zijn afwezigheid huis en haard tegen de opdringerigheid van ‘vrijers’.

De Circe in dit boek vertelt het ware verhaal omtrent de held Odysseus en houdt de goden en de sterfelijken een spiegel voor van hun ware gezicht. Ze leert door schade en schande dat ze heel geschikt is om metamorfoses teweeg te brengen. Ze blijkt een farmika te zijn, net als haar broers en zus, en verfijnt haar vermogen met wilskracht en hard werken. Als dit het verhaal De tovenaar van Oz was, dan was Circe zowel de goede heks als de sterveling Dorothy op haar ontwikkelingsweg. Het is de godin met de menselijke stem, die de mythologisch heldenreis van de vrouw voltooit. Ik ben Madeline Miller dankbaar, dat ze de oude mythologische verhalen, gebundeld in dit boek, teruggegeven heeft aan deze liefdevolle godin Circe: Hoedster van de aarde. Het hele mythologische plaatje staat mij nu nog duidelijker voor ogen.

Ik weet niet welk boek ik beter vond?! Een lied voor Achilles, of Circe. Ze zijn mij even lief, maar dit laatste verhaal over Circe staat mij persoonlijk als vrouw wel heel erg na. Je moet natuurlijk wel van mythologie houden om de waarde te kunnen appreciëren.

Reacties op: Circe, de ontembare heks

Circe - Madeline Miller
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 23,99 Bestel het e-book € 14,99