Have Mercy in Ivy Hill

Mieke Scheveningen 30 september 2019
Het derde en laatste deel van de Ivy Hill serie heb ik uitgelezen. Mijn twaalfde boek van Julie Klassen. Deze schrijfster is gegrepen door de Regency periode waarin Jane Austen schreef. De Engelse upperclass had zich aan strikte etiquette regels verbonden. Heerlijk leesvoer voor ons vrijgevochten vrouwen tweehonderd jaar later. Alles draait om naastenliefde, stand, geloof en trouwen.

De Ivy Hill serie gaat over drie vriendinnen uit de betere klasse met een groot sociaal gevoel. Ze volgen hun hart en dat is niet altijd de voorbestemde weg van hun ouders. Er is al het menigeen gebeurd in de vorige twee delen, maar toch blijf je als lezer gespannen of ze allemaal wel krijgen waarnaar hun hart verlangt. Dat ga ik in deze recensie dan ook niet verklappen.

Jane had de hoofdrol in deel één met haar herberg. Rachel in deel twee met haar bibliotheek. Alles draait in deel drie om Mercy, die hartstochtelijk onderwijzeres is maar alles lijkt te verliezen. Julie Klassen heeft ditmaal een reizend circus als historisch element toegevoegd. En een haute couture naaister Victorine. Ik was een poosje weer helemaal terug in de tijd.

Meer recensies van Mieke Scheveningen