Lady Rachel Ashford. De verliefde bibliothecaresse van Ivy Hill

Mieke Scheveningen 02 september 2019
In de Ivy Hill serie worden drie bevriende lady's uit de upperclass opgevoerd, die met ineengeslagen handen hun ‘mannetje’ staan. In het eerste deel redde de jonge weduwe Jane Bell de herberg van faillissement. In dit deel verliest Rachel Ashford haar vermogen en landgoed aan haar neef bij het overlijden van haar vader. Ze wordt via erfenis opgezadeld met zijn uitgebreide privé bibliotheek met verbod op verkoop. Haar vriendin Mercy Grove en diens tante Matty verlenen haar onderdak in Ivy Cottage. Ze start een uitleenbibliotheek om in haar eigen onderhoud te voorzien. Dit initiatief begin 1800 in het Verenigd Koninkrijk vol restricties binnen elke klasse heeft natuurlijk veel voeten in de aarde. En het instituut huwelijk en zaken van het hart spelen Rachel ook nog eens danig parten.

Deze Ivy Hill serie is een waar feest voor de Jane Austen liefhebber. Al Julie Klassen’s boeken zitten vol historische details en steeds weer draait het zowel om een zich ontwikkelende vrouwenrol in de Regency periode van het VK als de liefde en romantiek natuurlijk. De Regency periode zat vol verstikkende, opgelegde etiquette en de klassen mochten zich niet mengen. Daarom intrigeren de boeken van Julie Klassen me zo -dit is mijn elfde gelezen boek; van Jane Austen las ik er tot nu toe maar één: Trots en vooroordeel. Hoe (en óf) ontsnapten vrouwen aan hun te krap aangemeten ‘korset’?! Hoe konden ze het voor elkaar krijgen om binnen zeer strikte kaders toch trouw hun hart te volgen?! Ik krijg steeds meer respect voor dit soort emanciperende pioniers van de moderne tijd. Maar bovenal geniet ik van dit type historische romans!

Meer recensies van Mieke Scheveningen