Dit boek leek echt wat voor mij. Filosofisch, metaforen, ironie, puzzel, SF. Het boek won de Libris prijs 2019. De goede zoon zou volgens de jury ‘een sprankelend werk zijn van de literaire verbeelding’. Het zou ‘intrigeren, amuseren en ons aan het denken zetten over onszelf en de wereld om ons heen’. Hebban-Lezers (niet de minsten!) gaven het vijf en vier sterren! Toen het boek verscheen bij Bookchoice besloot ik dus om zelf te ervaren waarom dit boek een prijswinnaar had móéten zijn. Redelijk over de helft ben ik gestopt met het lezen van dit boek. Normaal gesproken haak ik niet af, omdat ik elk boek dat ik oppak uit wil lezen om mijn eerlijke mening te kunnen geven. Ik ben gestopt, omdat mij het gevoel bekroop dat ik door de schrijver voor de gek werd gehouden. Dat ‘deze keizer naakt’ was. Als in het sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’. Iedereen prees en eerde de mooie kleren van de keizer, maar een kind riep: “de keizer is naakt!” Als compromis gaf ik het ongelezen boek dus toch drie sterren in plaats van twee (wat ik verwachtte te geven als ik het uitgelezen had), want wie weet mankeert er wat aan mijn sprankelende verbeelding (ojee, voor mij is De goede zoon poedelnaakt) en wie weet was mijn verwachting van twee sterren onterecht. Dan laat ik mijn waardering zo keurig in het midden.

Reacties op: De nieuwe kleren van de keizer

De goede zoon - Rob van Essen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 21,99