“Op Jane Fairmont-Bell. Een voortreffelijke vrouw en een voortreffelijke waardin”

Mieke Scheveningen 05 augustus 2019
In de stijl van Jane Austen en ongeveer dezelfde tijd en plek waar Pride and prejudice zich afspeelde heeft Julie Klassen zichzelf weer bewezen met de herberg van Ivy Hill. Ik heb al veel goede boeken van haar mogen lezen, maar het laatste boek De schildersdochter vond ik tegenvallen. Tóch nog goed, maar dit boek is weer een echte Julie Klassen. Ze verdiept zich goed in het historisch onderwerp wat ze naar voren brengt en ik kon weer achterover gaan leunen en heerlijk van hoofdstuk naar hoofdstuk genieten. Het gaat altijd over sterke vrouwen, die moeilijkheden overwinnen.
In dit boek staan er meerdere beschreven, maar uiteindelijk moet Jane de herberg The Bell de moderniteit in zien te trekken. In het dankwoord spreekt de sfeer van het hele boek goed uit:
“Tenslotte spreek ik mijn waardering uit voor u, beste lezer! Dank u dat u met me mee wilde gaan naar Ivy Hill. Ik hoop dat u nog eens komt. Ik zal een kamer voor u reserveren in The Bell, er zal een kop warme thee klaarstaan en meer verhalen om te vertellen.” Dit is het eerste deel van een trilogie. Natuurlijk kom ik terug voor a cup of tea en nieuwe verhalen. En gauw!

Meer recensies van Mieke Scheveningen