Fakkeldragers van de vooruitgang

Mieke Scheveningen 22 november 2019
Dit verhaal speelt zich grotendeels af in een bekrompen en intolerant Kentucky van de jaren dertig vorige eeuw. In deze omgeving stond de wet grotendeels aan de kant van de Christelijke, rijke, machtige blanke man. De bibliothecaressen helpen de plaatselijke bevolking van Baileyville te emanciperen en trotseren daarbij moedig hun eigen onveiligheid en onzekerheden. Uit het nawoord van de schrijfster blijkt deze paardenbibliotheek en moordproces een historisch feit geweest te zijn. Dit verhaal is dus een ware ode aan deze vrouwen, die hun eigen vrije keuzes in de praktijk probeerden waar te maken, en zelfverantwoordelijkheid namen voor de gevolgen elkaar door dik en dun ondersteunend in vriendschap.

Terwijl ik het verhaal las leek het wel of het verhaal zich grotendeels afspeelde in de 18e of 19e eeuw op de mogelijkheid van auto’s na. Zo conservatief en diepgelovig waren de meesten mensen nog anno dertiger jaren in het armoedige mijn-stadje Baileyville. Het is een adembenemend verhaal, daarom kon ik het boek gewoon niet in één adem uitlezen. Regelmatig moest ik even bijkomen, want schrijnende thema’s, die hier aangeroerd worden, spelen nog steeds een actieve rol in deze wereld van de 21e eeuw. Het is een gevecht van het individu met de logger ontwikkelende dominante cultuur waar zijn of haar leven nu eenmaal ingebed is. We zijn allen een deel van de keten van de wereldgeschiedenis.

Omdat ik het verhaal af en toe emotioneel vrij heftig vond, kon ik op persoonlijk vlak niet genieten van het verhaal. Mijn maat om vijf Sterren te Geven. Juist omdát Jojo zo fenomenaal schrijft verdient ze ze wel. Dat je het maar weet.

Meer recensies van Mieke Scheveningen