Boeiende familieroman met thrillerachtige elementen

Mieke Scheveningen 04 september 2019
Carla de Jong heeft haar roman gebaseerd op een tragedie, die begin 1900 plaatsvond binnen haar eigen familie, en er een boeiend en mooi verhaal van gemaakt. Carla kan heel indringend vertellen. Er is veel dialoog waardoor je alle hoofdpersonen goed genoeg leert kennen, zodat je de verschillende verhaallijnen in het plot samen met de familie gedurende de hete zomer van 2018 kan volgen naar de uiteindelijke ontknoping toe. En beloofd is beloofd, die komt, en hoe! Maar pas écht helemaal op het eind. Er zit veel vaart in het verhaal en Carla wisselt af in tijdlagen en locatie, waardoor je als een soort Hercule Poirot steeds meer zicht krijgt op wat er nu precies voorgevallen is zo’n honderd jaar geleden terug van nu.

Wat ik bijzonder mooi vond tijdens het lezen was, dat ik door de Jong’s beeldende schrijfstijl moeiteloos kon begrijpen hoe zo’n tragedie een familie generaties lang kon gijzelen en terroriseren. Ook al stopte zus, moeder, oma, tante Elza het hele donkere verleden in de doofpot en vertikte ze het om haar geheim met wie dan ook te delen. Dat deed ze uit liefde. De waarheid was namelijk te pijnlijk om te dragen besloot ze eenzijdig. Het was haar stellige voornemen om samen met dit geheim begraven te worden. Maar dan verschijnt opeens uit het niets haar broer uit Amerika aan haar deur en gaat het balletje rollen... Mooi boek, heel goed voorgelezen door Carly Wijs!

Meer recensies van Mieke Scheveningen