De wereld van de duivels

Anya Niewierra zet hier een on-Nederlands goede thriller neer. Het verhaal deed me denken aan de stijl van Stephen King. Geen kleine jongen in het vak, dus een grote pluim voor deze schrijfster. Het bloemenmeisje figureert in het verhaal als lonely wolf. De eenling tegenover het kwaad in een leugenachtige wereld. De lonely wolf blijkt een tweelingzus Théa te hebben, en bloemenmeisje Nina gaat voor eigen zuivere bloed rücksichtslos door het vuur van de hel. De samenleving is voor Nina sowieso een hel. Ze voelt zich meer thuis in de ruigheid van de natuur.
Dit boek verdient vijf sterren. Het is mijn genre niet (teveel horror). Wel heb ik genoten van de zintuigelijke stijl van schrijven. Nina kleurt dit verhaal vanuit de ik-persoon in tegenwoordige tijd in, waardoor je als lezer direct meegesleurd wordt in haar instinctieve interpretatie over wat er gebeurt en herinnerd wordt.
Heel fijn is het om een verhaal te lezen, dat geworteld is in Zuid-Limburg. De cultuur in Limburg is ‘Anders’ dan dat ik hier gewend ben in Holland. Één volk. Één geschiedenis. Net als Théa en Nina horen deze delen van Nederland bij elkaar, maar we zijn toch anders geworden.

Meer recensies van Mieke Scheveningen