Originele klassieker

Ik was al verrast door haar openhartige best- en longseller Eten, bidden en beminnen. Dat was naar mijn idee een autobiografie van een 'rite de passage' in haar leven. 'Het hart van alle dingen' zag er niet alleen veelbelovend uit door ontvangst en verzorging van omslagillustratie, maar bleek ook elke belofte tijdens het lezen waar te maken. Het is een fictie biografie van Alma die geboren werd in 1800, Philadelphia en door haar ouders begiftigd was met intelligentie en belangstelling voor botanica. Het is de tijd van de natuurvorsers en de geboorte van de evolutietheorie. Alma maakt duidelijk hoe belangrijk bewijzen ter ontstaan van soorten en strijd werden in relatie tot het geloof van de gehele schepping in één keer. Samen met haar maak je de bewustzijnsverschuiving in de 19e eeuw mee wat uiteindelijk onze hele kijk op de werkelijkheid schokkender heeft veranderd dan het Christelijke geloof ooit in de ene en ware Schepper. Ik kan me voorstellen dat in Amerika zo'n boek uitbrengen een moeilijker punt is, omdat velen daar nog niet de evolutietheorie onderschrijven. De oorspronkelijke titel, The signature of all things', als de handtekening van God in alle materie, vind ik dan ook een bijzonder goed getroffen vondst van de schrijfster. Wij hier in het westen staan meer open voor de essentie der dingen, oftewel van het hart der dingen. Wat ik ook zo leuk vond was dat elk gedeelte begint met een prachtige botanische tekening van een plant. Het boek zette me zelf stevig aan het nadenken over de dingen die om me heen gebeuren, de evolutie die nog steeds plaatsvindt, zelf op onderzoek te gaan en de aparte rol die plaatsvindt in de evolutie voor de mens.

Meer recensies van Mieke Scheveningen