Mij werd Jeroen Windmeijer aangeprezen als de Dan Brown van de Lage Landen. Ik vind hem minstens driemaal beter schrijven! Ook al ben ik niet echt kapot van de inhoudelijkheid van de reli-thrillers van Dan. Het Pilgrim Fathers complot is mijn eerste kennismaking met zijn zich snel uitbreidend oeuvre. Ik heb me laten voorlezen door Louis van de Beek. De intonatie van de voorlezer zorgde er voor dat ik heerlijk kon genieten van dit religie-geschiedeniscollege in een thriller jasje verpakt.

Jeroen beschrijft goed hoe systemen werken en evolueren in de tijd binnen het verhaal. Zoals hoe de recherche te werk gaat, hoe de vrijmetselaarsloge in Leiden er uit ziet en hoe deze genootschap ook nu nog opereert, over de Pilgrim Fathers in Leiden en die de overtocht naar Amerika maakten. Jeroen gidst je ook langs de historische gebouwen, die horen bij het verhaal. Ik ben trots op deze Leidse Hollandse godsdienstleraar, dat hij de moeite genomen heeft om op aangename wijze de lezer in te wijden in zijn kennis over onze wereld en zijn wetenschappelijk manier van over de feiten denken.
De thriller-aspecten en moorden hadden van mij niet gehoeven, maar waren waarschijnlijk nodig om het verhaal spanning en een logica mee te geven. Af en toe vond ik het richting een oude James Bond gaan waar op het eind een gek de hele wereld wilde vernietigen. Heel onwaarschijnlijk. Maar erg vervelend vond ik het nou ook niet, want Jeroen kan wel vertellen! Wat ik spannender vond waren de aannemelijke ideeën en inzichten, die Jeroen in zijn boek via zijn protagonist Peter naar voren durfde te brengen. Heel scherp gevonden en het had impact op mij. “Een overeenkomst hoeft nog geen verband te betekenen”, maar dit verhaal snijdt hout!

Reacties op: “Een overeenkomst hoeft nog geen verband te betekenen”

Het Pilgrim Fathers-complot - Jeroen Windmeijer