Diana Gabaldon’s deel V van de Reizigers serie vat vlam

Mieke Scheveningen 12 januari 2020
Ook deel V van De reizigers serie heeft me in vuur en vlam gezet voor Diana’s omvangrijke Reiziger serie. Nog drie te gaan. Het negende deel staat op het punt geboren te worden in de VS. Het eerste deel van deze serie heb ik in de zomer van 2017 eens voorzichtig uitgeprobeerd en ik ben er onmiddellijk verknocht aan geraakt. Er zit van alles in! Op Netflix kan je momenteel (2020) de eerste vier delen van de serie zien onder de titel Outlander. Aangezien je wel een stevig aantal uren zoet bent met de boeken van Diana volg ik nu het tempo van Netflix en lees ik een deel verder dan het nieuwe seizoen. Dat is een goed idee gebleken, want daardoor wordt elk nieuw te lezen deel opgefrist door ‘previous’.

Ik vind de verhaallijn niet per deel afzwakken. Eerder sterker worden. Meer waarachtiger. Haar fantasie, humor, feitelijke onderbouwing en verbeelding is fenomenaal, levendig en heel verslavend. Ik ben een lezer die niet tegen bloedscènes kan en vaak vind ik sex in boeken overdreven, maar in haar serie zit alles zodanig in het verhaal verweven dat het me ontroert. Volgend jaar pas ga ik verder in deel VI. Ik ga deze hele bonbondoos niet in één klap leegeten.

Meer recensies van Mieke Scheveningen