Deze thriller is meer een moordmysterie dan een whodunnit. Dit verhaal is een soort Agatha Christie in samenwerking met de schrijvers van de tv serie Midsomer Murders.

Chris McGeorge heeft zich laten inspireren door de Standedge Canal tunnel nabij Leeds in Engeland. Nu een toeristische trekpleister voor pleziertochten maar ooit gebruikt voor het vervoer van goederen in de tijd van de trekboten. Om kosten te besparen maakten ze de tunnel zo nauw dat de personen de boot konden voortduwen door hun benen tegen het plafond of zijmuren af te zetten. Deze informatie kan je allemaal online vinden. Bijvoorbeeld op Wikipedia. Echt indrukwekkend om de foto’s van deze plek te bekijken. Ook al lijd je niet aan claustrofobie de beklemming van nauwe ruimtes en het donker is veelvuldig voelbaar tijdens het lezen.
“De tunnel is een tunnel. Hij leeft niet, het is geen portaal, het is geen springplank naar een kosmische ideologie. Er was een heuvel. Mensen besloten dat ze door die heuvel heen moesten. Dus dat deden ze.”

Ik vond het hele verhaal zeer goed in elkaar geweven en voorstelbaar gemaakt. De compositie vond ik ook goed. Het grootste gedeelte van het verhaal verkeer je in het hoofd van Robin wiens vrouw Sam al jarenlang vermist wordt. Je kijkt door zijn ogen en maakt in het nu mee wat hij meemaakt. Je wordt reuze nieuwsgierig gemaakt naar wat er gebeurd is met Sam? Leeft ze misschien nog? Pas als je samen met Robin meemaakt wat er gebeurd is springt het perspectief van de schrijver filmisch heen en weer in de tijd. Heel goed gedaan, want daardoor weet je een fractie meer als lezer dan Robin. Gelukkig ben ik niet zo claustrofobisch aangelegd waardoor ik fijn gegriezeld heb in dit Kiekeboe Standedge tunnel-spookhuis van McGeorge.

Reacties op: Horror voor lijders aan claustrofobie

Kiekeboe - Chris McGeorge