Onder het mom van de titel meende ik hier een luchtig vakantieromannetje van de hand van schrijfdiva Santa Montefiore te lezen. En ja, éígenlijk heeft deze roman dat óók in zich zitten. Als je het uit hebt ben je net zo herboren alsof je op vakantie bent geweest. Het is een juweel! Een parel verborgen in de schulp van dit boek.
De introverte weduwe Grace, wonend in een gehucht die getiranniseerd en bestuurd wordt door de geheel van eigenwaan vervulde rijke dame met de grappige naam ‘Flappy, gaat plotseling en onverwachts voor iedereen een week op vakantie naar het kasteel van graaf Tancredi in Toscane. De kokkin mamma Bernadetta geeft daar een kookcursus, maar tegelijkertijd betovert ze haar cursisten met haar heerlijke gerechten. Niemand vertrekt meer zoals ze gekomen zijn. Iedereen komt tot bloei onder het magische decor van Italiaans Toscane. Grace wordt vergezeld door haar dochter en kleindochter. Ze kennen elkaar niet goed en zijn ook nog eens geheel van elkaar vervreemd geraakt. Dankzij het wonderschone licht van de Italiaanse zon komt Grace’s geheim tot wasdom en leren de vrouwen hoe belangrijk en betekenisvol alle facetten van de de liefde zijn.
“Het is ook een school voor de ziel. Wanneer je de schoonheid van alles om je heen een kans geeft, verrijkt dat de ziel.”

Na het lezen van dit boek heb ik zo veel zin in Italiaans eten gekregen. Ik ga niet op cursus bij mamma Bernadetta, maar ik ga kijken of ik zelf de magie tot leven kan brengen in mijn keuken. Een wel heel inspirerend boek! Je moet je als lezer niet in de titel van dit verhaal vergissen. Het is -zoals ik eerder geschreven heb- niet zomaar een lichtvoetige zomerroman, het is ook geen actie roman maar een roman met een zeldzame gelaagdheid in ons gevoel voor schoonheid. Italiaans slowfood zou ik het noemen. Vooral dit verhaal niet gaan snacken.
Tot slot wil ik grote complimenten geven aan de voorlezer Marjolein Algera. Ze las dit boek net zo goed voor als dat het geschreven is door Santa Montefiore.

Reacties op: Fijngevoelig en scherpzichtig knoert van een liefdesverhaal!

Onder de Italiaanse zon - Santa Montefiore
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 12,99 Bestel het e-book € 9,99