Ketting van ellende

Ik zie dit boek eerder als een dystopische Young Adult dan als een historische roman. De geest en culturele bewogenheid van hoofdrolspeler Fye is het best te omschrijven als een moderne, jonge, 21e eeuwse, Westerse vrouw van rond de 35. Alleen leeft de Fye van dit boek in het Amsterdam van halverwege 16e eeuw. Ze heeft de pech helderdromend, knap, eigenzinnig, dom, impulsief en naïef te zijn. Er gaat dan ook van alles mis. Omdat er mensen zijn, die onvoorwaardelijk van haar houden komt alles steeds weer goed voor haar. Het is ook niet gemakkelijk om heks te zijn tijdens intolerante tijden. Het is nog minder makkelijk om van Fye te houden. Dit is haar zeldzame zelfreflectie:
“Alle mensen die ze liefheeft, dwalen van haar weg als asvlokken boven vuur. En het is haar eigen schuld; door haar verhitte daden vormt zich een ketting van ellende als omgetikte dominosteentjes.”

Als Zondebok een YA jeugdboek was geweest dan had het verhaal voor mijn gevoel beter geklopt. Geen boek voor mij. Wat ik wel leuk vond was dat de schrijfster duidelijk onderzoek had gedaan naar details over woorden als ‘warmoes’, ‘teloor’, ‘drinknap’, ‘tresor’, over kleding en meer van dat soort andere opgedoken feitjes. Veel dialogen doen het altijd goed. De omslag is prachtig, de titel is aanlokkelijk. Ik heb het boek, desondanks ik het twee sterren geef, uitgelezen. Dat is toch mijn compliment aan de schrijfster.

Meer recensies van Mieke Scheveningen