Boeiend en geamuseerd verteld

Mieke Wijnants 20 juni 2019
Een woordbende is een kort verhaal dat eindigt met een gedicht, waarbij de auteur zich niet gehouden voelt aan het geldend taalgebruik.
Dit is op een leuke manier verwerkt in dit boek; Hé Pik, jochie, wijffie.

In ‘Toon de Woordenbendes’ lezen we over Toons herinneringen, verwondering, liefde voor de stad Utrecht, FC Utrecht en de inwoners.

De verhalen gaan onder andere over: geluk, kerstbomenjacht, dementie, overleven, vrienden, zijn jeugd, verslaving, geboorte en verlies.
De gedichten zijn een samenvatting van het verhaal.

In alledaags woordgebruik, vaak met humor, vertelt Toon wat hij ziet en wat zijn hart voelt.
Sommige situaties worden heerlijk aangedikt.

Dagje meubelboulevard:

‘Aan het eind van de dag, na het verslijten van twee paar schoenen, liepen wij terug naar de winkel waar ik mij ’s morgens niet van mijn beste kant had laten zien. Daar hadden ze tóch de bank die we wilden in de winkel geplaatst.’

De lezer kan lachen, zo nu en dan een krop in zijn keel voelen of het zout van tranen op zijn wangen proeven.

De overleden moeder van een vriend was dement.
Zelf zei ze hierover: ‘Ik lijd aan slijtage aan het benul’.

Het verhaal over zijn op komst zijnde kleinkind:

‘Ik weet niet meer of ik die avond veel gegeten heb, maar wel dat ik er helemaal vol van was.

Een uitnodiging voor een kunstveiling levert de volgende uitspraak op:

‘Je leert begrip te krijgen voor mensen en situaties waarvoor je eerder geen begrip hebt gehad. Dat is de grootste winst die er te behalen valt’.

Toon schroomt er niet voor te verwoorden wat het met hem heeft gedaan, dat zijn zoon verslaafd was. Hoe trots hij is als zijn zoon aan zijn herstel werkt.

Het is jammer dat in veel verhalen ‘Utrecht’ en zijn inwoners centraal staan.
Misschien een leuk idee voor de auteur, om meerdere Nederlandse of Belgische steden te bezoeken en inspiratie op te doen voor een volgende bundel?

Boeiend en geamuseerd vertellen kan Toon zeker.

Deze bundel is een mix van ernst, onderliggende boodschap, humor, relativeren, nuchterheid en gevoelens toelaten.

De titel van deze bundel is op meerdere manieren uit te leggen; subliem gevonden.

Verhalen 4****

Schrijfstijl 4****