Civil War

In 2016 verscheen de film ‘Captain America: Civil War’. Nu is er een boek verschenen met dezelfde titel. Maar is het ook hetzelfde verhaal?
Captain America en Iron Man zijn twee van de belangrijkste Avengers, het grootste superheldenteam ter wereld. Maar één gebeurtenis zet de wereld op zijn kop en zorgt ervoor dat de leden uit de Avengers verdeeld raken. Na een intens gevecht, een tragisch ongeval waarbij veel burgers om het leven zijn gekomen, dienen alle superhelden zich te identificeren bij de Amerikaanse overheid. Voor Tony Stark (Iron Man) is dit geen probleem, maar Captain America denkt daar anders over. En zo hebben de andere Avengers ook verschillende meningen erover. Het gaat van kwaad tot erger en Iron Man bedenkt een plan om iedereen aan die eisen te laten voldoen.

Het leuke aan dit boek vond ik vooral dat er ontzettend veel bekende Avengers, superhelden en ook wat schurken in voor kwamen. Enkele namen kende ik nog niet dus die moest ik even googelen om er een goed beeld van te krijgen. Maar alle personages die ik wel al kende, klopten ook met het beeld dat ik van hen had gekregen in alle Marvel films die ik tot nu toe heb gezien. Het is natuurlijk handig als je al een groot gedeelte van de personages kent. Want het feit dat er zoveel namen langskomen heeft voor en nadelen. Voor lezers die de wereld van Marvel aardig kennen, is het interessant en leuk om over te lezen. Maar voor lezers die geen flauw idee hebben hoe het Marvel universum in elkaar zit, kan het nogal overrompelend zijn om dit boek te gaan lezen. Zoveel namen, zoveel pseudoniemen en zoveel superkrachten. Dat kan nogal overweldigend overkomen of voor verwarring zorgen. Maar aan de andere kant, gevorderde lezers die meerder boeken of series hebben gelezen waarin veel verschillende personages aan bod komen, kunnen dit ook wel aan ;)

Mijn favoriete personage uit dit boek? Spider-man. Ik was over ongeveer de eerste vijf films van Spider-man niet heel enthousiast. Pas toen Tom Holland deze rol op zich ging nemen én ik de animatie film Spider-man: Into the Spiderverse had gezien, begon ik zijn personage leuker te vinden. Zijn samenwerking met Tony Stark in Spider-man Homecoming en Infinty War vond ik leuk en bijzonder om naar te kijken. Daar werd in dit boek ook veel aandacht aan besteed. Maar het loopt niet geheel volgens plan. Want Peter Parker komt er langzamerhand ook achter dat niet alle maatregelen die Tony Stark heeft genomen even goed en eerlijk zijn. Daarom begint hij steeds meer vraagtekens te zetten bij de beslissingen van zijn baas. De spanningen lopen steeds hoger op en net als in Civil War de film, komen er nogal wat conflicten aan bod.

Het leze van een superhelden boek van Marvel zorgt voor een heel andere beleving dan het kijken van een film. Natuurlijk is het handig als je er films van hebt gezien of comics van hebt gelezen, om gezichten te hebben bij de personages die erin voorkomen. Maar het boek vraagt wat meer verbeeldingsvermogen, wat meer fantasie. De special effects worden meestal wel beschreven, maar je moet er zelf een beeld bij creëren. Ook de stemmen van personages zijn in de films al vast gelegd en in een boek moet je er zelf een stem bij bedenken. Ik ben in elk geval blij dat ik het boek heb gelezen. Ik kan natuurlijk ook de strips gaan lezen maar hier zijn er duizenden van en op deze manier is het nog redelijk bij te houden wat er in welk boek gebeurd.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)