Interessant, maar voorspelbaar eerste deel

Brienna woont vanaf haar 10de levensjaar in Huize Magnalia waar ze een van de meisjes is die wordt getraind in één van de passies: Kunst, Muziek, Kennis, Vernuft en Dramatiek. Na jarenlang studeren worden de meisjes op hun zeventiende door een patroon gekozen om ondersteund te worden in de aankomende jaren. Maar voor Brienna loopt het allemaal even anders. Ze raakt verwikkeld in een geheim en gevaarlijk complot tegen de koning van Maevana. Ze komt achter geheimen van anderen en geheimen over haarzelf waar ze eerst geen weet van had. Wie kan ze vertrouwen en wie niet?

De eerste hoofdstukken van het verhaal nemen je mee in een nieuwe wereld. Ik kreeg al snel het gevoel dat ik in een heel andere tijd was beland. De manier waarop de auteur je als lezer kennis laat maken met de wereld is erg goed en visueel. Het verhaal komt langzaam maar zeker op gang en de personages worden beetje bij beetje gedetailleerder. Brienna is geen ingewikkeld personage om je mee te identificeren. Ze is niet heel moeilijk te doorgronden en dat maakt het makkelijker om te lezen. Af en toe misschien een beetje te makkelijk? Daar kom ik later nog op terug.

Hoe verder het verhaal vorderde hoe beter het wel werd. Het begin was vrij vlak en er gebeurde niet super veel. Telkens als er wel iets onverwachte gebeurde, bleef het wel een beetje simpel, maar wel interessant. De tweede helft van het verhaal is zeker spannender dan het eerste deel. In het begin moet je als lezer wennen aan de fenomenen patronen en passies. Maar zodra dat er een beetje in zit, moest het verhaa even op gang komen. Zodra Brienna Huize Magnalia verlaat, volgen de gebeurtenissen elkaar een stuk sneller af. Er gebeuren wat meer en gruwelijkere dingen en daar had ik wel een beetje op gewacht.

Mijn vermoedens wat de verhaallijn betrof, kwamen al ver in het begin van het verhaal naar boven. En later bleek dat bijna al mijn vermoedens klopten. Dit was op zich wel jammer, want ik had liever verrast willen worden.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)